Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Volvo-Scania-fusiun bremses af EU

Af Thomas de Laine

Fusionen mellem Volvo og Scania er tæt på helt at blive droppet. EUs konkurrencemyndighed stiller nemlig så store krav til Volvo-Scania, at producenten ikke vil give flere indrømmelser. Blandt de ting, Volvo-Scania godt ville gå med til, kan nævnes, at:

  • Busfabrikkerne i Silkeborg, Aabenraa og Katrineholm sælges.
  • Volvo/Scania skal reducere sin markedsandel inden for lastbiler og busser med 15 procentpoint i Sverige og Norge og 10 procentpoint i Finland.
  • Varemærket Scania ikke anvendes i to år i Sverige, Finland og Norge.
  • Service- og forhandlernettet i Norden og Irland åbnes for konkurrenterne.
  • Volvo sælger sin andel i bilforhandlerkæden Bilia.
Dette stiller imidlertid ikke EU-kommisionen tilfreds. Man ville f.eks. også have, at Volvo skilte sig af med hele Scanias busvirksomhed. Volvos koncernchef Leif Johansson mener, at det er ting, der truer med at ødelægge hele Volvo-Scanias virksomhed.

Konkurrencekommisær Mario Monti har meddelt, at man ikke var tilfreds med Volvo-Scanias indrømmelser, men Volvo-Scania ville ikke gå med til mere, og ville så have kommisionen til at godkende eller afvise fusionsforslaget, som det var. Leif Johansson sagde inden EUs afvisning af fusionen, at Volvo og konkurrencemyndigheden stod meget langt fra hinanden, og at man ikke ville komme med en ny ansøgning og så igen vente fem måneder på et nyt, ukendt resultat. "På kort sigt kan Volvo og Scania klare sig på egen hånd, men på længere sigt har vi bedømt, at det er nødvendigt at blive større," siger han og påpeger, at der findes andre muligheder, hvis Volvo-Scania-fusionen droppes.

EU har nu afvist fusionen, eftersom man mener, den ville skabe en for stor gigant. Der kunne ellers peges på flere andre, der var rigtigt store på samme marked, f.eks. Mercedes.

Havde Volvo-Scania alligevel gennemført fusionen, så kunne det - som nævnt oven for - få stor betydning for de to danske busproducenter. Fællestillidsmand Leif Poulsen hos Scania Busser Silkeborg, DAB, har fortalt, at man venter og ser, hvad der sker. Hos DAB er man efterhånden også vant til at blive solgt. På Aabenraa Karrosseri var man kede af det mulige salg, men havde forståelse for Volvos dispositioner. Scania, DAB, Volvo og Aabenraa leverede i 1998 ca. tre ud af fire busser til Danmark. Der er i dag ca. 400 ansatte i Silkeborg og ca. 200 hos Aabenraa Karrosseri.

Kilde: Børsen ??.03.00

Se også:

Volvo køber Scania (18. aug. 99)
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
22. marts 2000

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/76
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.