Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2010

København får endnu en A-buslinje

Af Thomas de Laine

Linje 11A-stoppestedstop i Holbergsgade

Der er ikke reklameret meget for det, men på søndag (24. oktober) begynder Københavns syvende A-buslinje at køre. Allerede nu er der dukket røde stoppestedstoppe for den nye linje 11A op, bl.a. på Kongens Nytorv.

Linje 11A erstatter den nuværende linje 11, altså "CityCirkel"-linjen med de små batteribusser, samt den særlige Tivoli Shuttle-linje, der siden 1. juli har kørt mellem Hovedbanegården og det nye Tivoli Hotel på Kalvebod Brygge.

Operationen handler om, at passagertallene på "CityCirkel"-linjen ikke har været imponerende. I de første 8 måneder af linjens levetid har der været ca. 1.500 passagerer dagligt. Det giver en selvfinansieringsgrad på bare 8 pct. mod gennemsnitligt 56 pct. for busserne i København. Linjen koster således 5 pct. af det samlede budget til buskørslen i kommunen, men har bare 0,3 pct. af passagererne!

Tivoli Shuttle-bus
Tivoli Shuttle-bus på Arni Magnussens Gade, 10. juli 2010. Foto: Thomas de Laine.

Linjen begyndte at køre ad sin kringlede ringrute i juni 2009 og trafikeres med batteridrevne midibusser efter italiensk forbillede. I sommers blev linjen reduceret med en enkelt bus, som i stedet har været anvendt til Tivoli-shuttlebuslinjen med kvarterdrift mellem Hovedbanegården og Tivolis nye hotel. For at bedre passagertallene rettes ringlinjen nu ud, så der i stedet bliver tale om en mere traditionel punkt til punkt-linje, som i højere grad kan fungere som forbindelse mellem steder i byen, også for personer, der ikke har tid og tålmodighed til at køre halvdelen af byen rundt for at komme fra A til B. Den nye ruteføring er et forsøg, som løber frem til 12. juni 2011. Det er datoen, hvor kontrakten med Arriva udløber. Opretholdes kørslen ikke efter dette tidspunkt, er Københavns Kommune forpligtet til at købe elbusserne af Arriva for ca. 18-20 mio. kr.

Rute og køreplan
Linje 11A har dog ikke fuldstændig samme ruteføring i begge retninger. Mere præcist får linjen denne rute (> og < angiver køreretningen, hvor der ikke køres samme vej i begge retninger): Tivoli Hotel > Arni Magnussens Gade > Kalvebod Brygge >/< Carsten Niebuhrs Gade <- Bernstorffsgade - Hovedbanegården - Bernstorffsgade - Tietgensgade -> Stormgade >/< Vester Voldgade < Ny Vestergade <- Frederiksholms kanal - Rådhusstræde - Nytorv - Nørregade - Nørreport st. - Gothersgade -> Christian IX's Gade > Kristen Bernikows Gade > Bremerholm > Holmens Kanal >/< Gothersgade < Kgs. Nytorv < Holmens Kanal <- Holbergsgade -> Nyhavn >/< Toldbodgade < Sankt Annæ Plads < Kvæsthusgade <- "Havnebusserne". Endestationen "Havnebusserne", som den kaldes i køreplanen, ligger umiddelbart ved Skuespilhuset og har omstigning til alle fire havnebuslinjer. I lighed med den nuværende Tivoli Shuttle-linje skal busserne i begge retninger vende i Hovedbanegårdens busterminal i Bernstorffsgade, hvilket foregår ved at svinge til højre ud af terminalen. Dette er muligt, fordi batteribusserne er så små.

Driftstiden for linje 11A er udvidet betragteligt i forhold til kørslen i dag. Mandag-fredag begynder kørslen ved 7-tiden om morgenen, mens der lørdage først køres fra kl. 10 og søn- og helligdage fra kl. 11. Der køres i 10-minuttersdrift i dagtimerne og kvarterdrift om aftenen. Mandag-fredag køres der dog 8 gange i timen (7/8-minuttersdrift) i tidsrummet kl. 13-19.

Det kan ses ud fra køreplanen, at linje 11A kræver 8 busser i drift, når der er flest busser på gaden, mens der meget af tiden kun skal bruges 4-6 busser. Arriva har i alt 11 af de små batteribusser, så der er tale om en pæn reservekapacitet eller mulighed for at skifte busserne ud i løbet af dagen, så de kan komme hjem i garagen og sutte strøm. Den nuværende linje 11 og Tivoli Shuttle-linjen kræver tilsammen 9 busser.

Farvel til teaterbussen
Skuespilhuset får med linje 11A forbindelse med bus til og fra Nørreport st. og Kgs. Nytorv. Linje 11A erstatter dermed teaterbuslinje 25, som i dag kører før og efter forestillinger i Skuespilhuset og forbinder dette med Kgs. Nytorv og Østerport stationer. Linje 25 blev oprettet 31. marts 2008 og kører formentlig sidste gang lørdag aften 23. oktober i forbindelse med forestillingen Richard III. Endvidere planlægges linje 29, der uden for myldretiderne er eneste linje i Holbergsgade, senere nedlagt, og linje 11A vil altså herved kunne være erstatningen, som betyder, at dette hjørne af byen alligevel ikke helt mister betjeningen. Linje 29 har i øvrigt også ekstrakørsel i forbindelse med forestillinger i Skuespilhuset.

Med en ruteføring, som flere passagerer kan bruge til noget, og kørsel til kort før midnat alle ugens dage, kan det forventes, at batteribusserne nu i højere grad kommer til at "lave noget". Dermed bliver batteridriften også mere interessant som forsøg betragtet, idet kørslen nærmer sig normal bytrafik. Dog er der selvfølgelig stadig kun tale om ret små busser.

Kilder: Køreplan mv. for den nye linje 11A fra Movia; høringsmateriale fra Københavns Kommune vedr. omlægning City Cirkel-linjen 15.04.10

Tak til Dennis Holm Petersen for en rettelse vedrørende nedlæggelsen af linje 25!