Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2010

Anden del af sporarbejdet på Nordbanen i gang

Af Thomas de Laine

Togbus i Birkerød
En togbus fra Besa Trans i Birkerød 5. juni 2010. Foto: Thomas de Laine.

I begyndelsen af juni indledtes sommerens store sporarbejde på Nordbanen. I første omgang var Farum-banen det eneste S-tog, der kørte nord for Svanemøllen og Ryparken, og en hær på op til 75 togbusser ad gangen var indsat på særlige S-togsbusruter Svanemøllen-Holte, Svanemøllen-Hillerød, Ryparken-Charlottenlund, Buddinge-Holte, Farum-Allerød og Farum-Hillerød. Arriva stod for driften under anvendelse af mange underentreprenører, og der har været en betydelig udskiftning af busser og til dels busselskaber undervejs. Dog var det City-Trafik, der kørte ruten mellem Ryparken og Charlottenlund gennem hele perioden. I forhold til, hvad Myldretid tidligere har beskrevet, kørte S-togslinje C i øvrigt hvert 10. minut i dagtimerne perioden igennem, ligesom togbusserne fra Hillerød til Farum om morgenen også betjente Allerød. Desuden blev adgangen til togtaxaen, der betjente Ordrup, ændret undervejs.

Fra mandag 9. august kunne en stor del af S-togspassagererne igen køre med tog, idet sporarbejdet nu alene foregår mellem Lyngby og Hillerød. Det betyder også, at kørslen med S-togsbusser er reduceret til følgende strækninger:

Alle busserne køres nu af Arriva selv.

S-togslinje E kører igen hvert 10. minut, hvorfor Hundige-turene på linje A heller ikke længere fortsætter til Køge. Dog kører linje E på grund af sporarbejde ved Hovedbanegården ikke om aftenen søndag-torsdag, hvor linje A betjener strækningen Hundige-Køge, men dette har ikke at gøre med arbejdet på Nordbanen.

Den sidste del af sporarbejdet på Nordbanen varer frem til og med 26. september, hvorefter S-togene efter knap fire måneders fravær endelig kan vende tilbage til Hillerød station. Det bliver herefter spændende at se, hvor mange af passagererne, der også vender tilbage. Ved tidligere store sporarbejder på f.eks. Ringbanen, Frederikssundsbanen og Køge Bugt-banen har det taget lang tid, før passagertallene var tilbage på niveauet før arbejdet gik i gang.

Kilde: Særkøreplaner mv. fra DSB S-tog

Tak til Allan Zenth og Anders Skou for tilsendte oplysninger!