Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

HT mister passagerer

Af Thomas de Laine

En nedgang på 9 millioner årlige påstigninger i forhold til 1998 er resultatet af godt vejr og skarp konkurrence fra privatbiler og cyklister. Siden juni har HT manglet 6-10 pct. af kunderne i forhold til de samme måneder sidste år. Hvis HT ikke kan vinde passagerer tilbage, viser fremskrivningerne, at trafikselskabet kommer til at mangle 30 mill. kr. i årets budget.

Det samlede driftsbudget er på 1,5 mia. kr. Da alle pengene er kontraktbundet, er de også alle brugt. Hvis passagertallene ikke stiger, bliver det derfor nødvendigt at tage pengene fra kassebeholdningen. På længere sigt kan det også betyde nedskæringer i driften, hvilket er en negativ spiral, forklarer adm. dir. Johannes Sloth. Færre afgange betyder nemlig, at busserne bliver mindre attraktive.

Årsagerne til faldet i passagerer er bl.a., at cyklisterne er steget i antal med 16 pct. og bilismen med 9 pct. Det sidste har desuden medført øgede fremkommelighedsproblemer for busserne, hvilket er med til at gøre HTs kvalitet dårligere. Kastrupbanen, der åbnede sidst i september 1998, har stjålet nogle passagerer. Også DSBs dårlige regularitet og det gode sommervejr får en del af skylden. Udover HT har også S-togene haft en nedgang i passagertallet.

Blandt de europæiske storbyer er det kun London, der har en lige så stor grad af selvfinanisering af bustrafikken som København. HT får dækket ca. 70 pct. af udgifterne med billetindtægterne, skriver BT.

Kilde: Berlingske Tidende 29.01.00; www.bt.dk 28.01.00; HT-Nyt nr. 12/dec. 1999; Torben Rasmussen (tak!)

Se også:

Færre kørte med HT i 1999 (13. maj 00)
HT: Flere passagerer i 1998 (25. apr. 99)
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
7. februar 2000

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/67
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.