Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

S-banen får nattog

Af Thomas de Laine

Natbus i Klampenborg
Snart får natbusserne kamp til stregen. Og ved sporarbejde kommer der to gange natbus til flere destinationer. Her ses natbus 85N i Klampenborg. Foto: Sikandar Sahil, 20. maj 2007.

Kørsel hele natten efter fredag og lørdag. Det bliver virkelighed på S-banen fra 20. november, i første omgang dog kun som forsøg i seks måneder. Nattogene vil køre cirka én gang i timen undtagen på Ringbanen og strækningerne Valby-København H-Hellerup, der får halvtimesdrift.

I S-togene vil taksten svare til den normale takst om dagen. Nattaksten, som har været gældende i natbusserne de sidste mange år, blev afskaffet i august.

Da sporene og signaler fortsat af og til skal vedligeholdes om natten, vil der nogle nætter om året ikke kunne køre S-tog. Her vil man - i lighed med praksis på metroen efter indførelse af døgndrift - i stedet udføre natdriften med busser.

Transportminister Lars Barfoed (K) har allerede erklæret sig positiv overfor DSB S-togs nye tiltag, men understreger, at der bør ske en koordination med de eksisterende natbusser, så der ikke sker parallelkørsel. "Jeg synes, det vil være godt, hvis man koordinerer tingene mellem S-tog og busser. Det er vigtigt i hovedstadsområdet især, at der er en koordinering mellem de forskellige trafikselskaber. Så hvis ikke man har tænkt over det i forvejen, vil det være en rigtig god idé at gøre det, for busserne kan jo dække nogle områder, som togene ikke kan dække," siger Lars Barfoed til Ritzau. Men mon ikke billedet snarere bliver, at det regionale natbusnet indskrænkes, når en stor del af passagererne søger mod det hurtigere alternativ?

S-banen har i en del år haft natkørsel på de typiske julefrokostnætter og nytårsnat. Her har billedet været, at tre linjer har kørt i 20-minuttersdrift og med stop ved alle stationer, nemlig Køge-Farum, Høje Taastrup-Hillerød og Frederikssund-Klampenborg.

Kilder: Pressemeddelelse fra DSB 10.09.09; DR.dk 10.09.09; TV2/Lorry 10.09.09


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
10. september 2009

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus (19. jul. 17)

Movia 16. udbud i gang (17. jul. 17)

Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/635
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.