Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

Ny bog: Gribskovbanen

Af Thomas de Laine

Forsiden af bogen om Gribskovbanen

Dansk Jernbane-Klub har netop udgivet en ny bog om Gribskovbanen, altså privatbanen med strækningerne Hillerød-Gilleleje og Hillerød-Tisvildeleje, som i de senere år har været en del af Lokalbanen sammen med de andre nordsjællandske privatbaner. Bogen er skrevet af de velkendte forfattere Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen.

Gribskovbanen åbnede i 1880 mellem Hillerød og Græsted. Den forlængedes i 1896 til Gilleleje, og året kom en ny gren til, der fra Kagerup gik til Helsinge. Den nye gren blev i 1924 forlænget til Tisvildeleje, og dermed havde banen nået sin fulde udstrækning. Banen var gennem årene populær hos jernbaneentusiaster på grund af bl.a. dens lange tog med varieret materiel og togdelingerne i Kagerup. Banen fik stor betydning efter anden verdenskrig, hvor mange københavnere flyttede ud til banens opland, der samtidig også blev ferieområde. Der kom da gennemgående tog til og fra København ad statsbanestrækningen. Det ophørte, da der fra 1968 kom S-tog til Hillerød, hvor Gribskovbanen til gengæld fik en ny og intensiv køreplan.

Bogen indgår i Dansk Jernbane-Klubs serie om privatbanerne og fortæller Gribskovbanens historie. Det sker over 384 sider tilsat ca. 650 illustrationer, heraf nogle i farve. Takket være den store interesse for banen blandt entusiasterne har bogens forfattere haft et stort billedmateriale at vælge fra.

Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen: Gribskovbanen. Dansk Jernbane-Klub 2009. Ca. 650 ill. i sort/hvid og farve. Stift bind. - Pris: ca. 485 kr.