Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Transportministeren lufter opbakning til Ring 3-letbane

Af Thomas de Laine

S-bus på Ring 3 ved Buddinge st.
En spritny bus på ringvejslinjen 300S passerer under S-togsbroerne ved Buddinge station i oktober 2008. Måske den sidste generation af busser på linje 300S? Foto: Thomas de Laine.

Skuffelsen var stor på Københavns vestegn, da de fleste af Folketingets partier i januar indgik et transportforlig, hvor Århus, men ikke Ring 3, fik en letbane. Vestegnskommunerne og tidligere Københavns Amt har ellers arbejdet i årevis på at få en sådan letbane fra Lyngby over Gladsaxe til Glostrup og videre mod enten Brøndby Strand eller Ishøj. Men i forliget blev der blot afsat penge til undersøgelser af en højklasset betjening af Ring 3, og det lå i kortene, at der især var tale om busdrift med større grad af kørsel i reserveret areal mv., end det er tilfældet på strækningen i dag.

Transportminister Lars Barfoed (K) har dog i begyndelsen af august i pressen omtalt mange transportprojekter, bl.a. motorveje, han ønsker fremmet. Og i mellem disse er der nye toner i spørgsmålet om letbaner på Ring 3: "Der er masser af pendlere, som bruger Ring 3, fordi de arbejder på den anden side af hovedstaden. Ved at etablere nogle bedre forhold for den kollektive trafik vil vi kunne reducere den trafik. Og det kunne blandt andet ske ved at etablere en letbane," sagde han 5. august til Berlingske.dk.

Han understregede i den forbindelse, at der stadig er et analysearbejde i gang om de forskellige alternativer, og at han på grund af prisen for en letbane tror mere på en løsning, der i begyndelsen handler om busser, men at man senere kan etablere en letbane. På Christiansborg bakkede trafikordførerne hos Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og de Radikale samme dag op om en letbane.

Ringvejen har allerede i dag busbetjening med meget nye, miljøvenlige busser forsynet med gode sæder og air-condition, der kører ad en direkte rute med få stop og i 5-minuttersdrift i myldretiden. Linjen hedder 300S og har eksisteret siden 1990. At etablere "højklasset busdrift" på Ring 3 burde således primært handle om infrastrukturen, altså busbaner og busprioritering.

Kilder: Berlingske.dk 05.08.09

Se også:

Århus får sin letbane (29. jan. 09)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
6. august 2009

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus (19. jul. 17)

Movia 16. udbud i gang (17. jul. 17)

Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/620
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.