Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Sydtrafiks 2. udbud: Pan Bus indtager Esbjerg

Af Thomas de Laine

Tyskejede Pan Bus overtager kørslen på bybusserne i Esbjerg. Det afgjorde Sydtrafik i sidste uge, hvor kørslen ved trafikselskabets 2. udbud blev fordelt. Mens Arriva således ikke længere skal køre i Esbjerg, er der andre, der får lov at fortsætte. Rutebilselskabet Haderslev genvandt nemlig kørslen i Sønderborg-området, Rødekro og Aabenraa samt den udbudte X-Bus-kørsel.

Pan Bus har vundet bybusserne og driften af rutebilstationen i Esbjerg og kørslen på Fanø, som Arriva hidtil har udført. Derudover overtager Pan Bus regionalruterne 10 og 12 fra Rutebilselskabet Haderslev. Pan Bus vil i efteråret indsætte nye busser på bybuslinjerne.

Det er kun halvandet år siden, Deutsche Bahns busselskab opkøbte Pan Bus. Denne vognmandsvirksomhed med base i Viborg har en historie, der går helt tilbage til 1921. Udover rutebilkørsel har man bl.a. stået for bybuskørslen i Viborg i mange år. Kort efter det tyske opkøb vandt man bybusserne i Silkeborg, og fra juni bliver Pan Bus altså ny entreprenør for Sydtrafik med i alt 33 busser.

Rutebilselskabet Haderslev beholder den udbudte kørsel, bortset fra rute 10 og 12 med 3 busser, og driften af rutebilstationen i Sønderborg. Rutebilselskabet indsætter 16 nye busser, hvoraf de fire vil være små busser.

Arriva mister som nævnt sin kørsel i udbuddet, hvilket tilsammen drejer sig om 30 busser.

De nye kontrakter træder i kraft 28. juni 2009 og vil gælde i 8 år; dog kun 7 år for ruterne 221, 222, 223, 225, 226, 227 og 229. Sønderborg Kommune havde ønsket 2-årige kontrakter på "sine" udbudsenheder, men der var ikke kommet tilbud på denne kontraktlængde til en fornuftig pris. Alle 81 udbudte busser vil i løbet af efteråret fremstå i Sydtrafiks blå henholdsvis gule designbemaling.

Sydtrafiks udgifter til kørslen kommer efter udbuddet til at stige med 9,2 mio. kr. årligt. I pressemeddelelsen skriver Sydtrafik, at dette nok bl.a. hænger sammen med, at nye EU-regler fra januar 2010 fjerner momsfordelen ved at lease busser i udlandet. Udover vinderne havde Tide Bus afgivet tilbud på bybusserne i Esbjerg, mens Arriva og City-Trafik begge havde budt på større dele af kørslen. På bybusserne i Esbjerg var Pan Bus billigst med 556 kr./bustime, mens Arriva skulle have 564 kr., Tide Bus 586 kr. og City-Trafik 647 kr. Rutebilselskabet Haderslev havde ikke budt på Esbjergs bybusser.

Kilder: Pressemeddelelse fra Sydtrafik 30.01.09 og oversigt over indkomne tilbud 10.12.08

Se også:

Sydtrafiks 2. udbud i gang (16. okt. 08)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
2. februar 2009

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/585
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.