Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2008

S-togsulykken ved Lyngby opklaret

Af Thomas de Laine

Gennem tre år har passagererne på Nordbanen måttet vente på at få besvaret, hvorfor to S-tog stødte sammen mellem Sorgenfri og Lyngby i februar 2005. Den officielle undersøgelse af sagen er nemlig endnu ikke afsluttet, men nu er der kommet et uvildigt svar.

Ulykken fandt sted lidt efter kl. 12 mandag 14. februar 2005, hvor et sydgående B-tog kort efter afgang fra Sorgenfri station påkørte et sydgående E-tog, der holdt stille på banen cirka 300 meter nord for Lyngby station. Ved ulykken blev 47 mennesker kvæstet, men alle slap med livet i behold.

Strækningen er sikret med et såkaldt forenklet HKT-system, der skal nødbremse et tog, hvis det kører forbi et rødt signal, som B-toget gjorde. Derfor burde ulykken ikke umiddelbart kunne lade sig gøre. Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane blev naturligvis sat til at undersøge sagen, men har i skrivende stund endnu ikke afgivet rapport.

Banedanmark er imidlertid blevet træt af at vente, og har fået lavet en uvildig undersøgelse af det britiske konsulentfirma Scott Wilson Railways. Ifølge dén skyldes ulykken en menneskelig fejl, nemlig at B-toget kørte for hurtigt, kombineret med det forenklede sikkerhedssystem, der ikke overvåger togets hastighed som på den øvrige S-bane. Derfor havde B-toget ikke bremseafstand nok til at undgå kollisionen med det holdende E-tog. Banedanmark vil nu forlænge den afstand før et eventuelt rødt signal, hvor nedbremsningen af toget begynder, fra 50 m til 200 m, ligesom sikkerhedsafstanden efter signalet øges fra 50 m til 200 m, oplyser Claus B. Christiansen fra Banedamark til TV2/Lorry 15. februar 2008. Ombygningen af strækningen anslås at koste omkring 30 mio. kr.

Kilder: TV2/Lorry 15.02.08; DSB i dag 19.02.08; Dr.dk 15.02.08