Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2008

Snart farvel til ledbusser i Hovedstadsområdet

Af Thomas de Laine

Ledbus på linje 300S
Arrivas Mercedes-ledbus nr. 1988 kørte endnu medio februar på linje 300S. Men den havde kendt bedre dage. Foto i Glostrup 15. februar 2008: Thomas de Laine.

Det har været skrevet før her på stedet, men denne gang skulle det være rigtigt: Ledbusserne på linje 300S, der er de sidste i Hovedstadsområdet, er ved at forsvinde og vil køre for sidste gang i nær fremtid.

I skrivende stund er et antal 13,7 meter lange Volvo-busser, der indtil oktober 2007 var i trafik på linje 5A, ved at blive klargjort til brug på linje 300S. Volvo-busserne vil erstatte de resterende ledbusser i løbet af kort tid og formentlig sådan, at der ikke følger ledbusser med, når linje 300S fra 16. marts omstationeres til Gladsaxe garage.

En del af de ledbusser, der har været tildelt 300S, er allerede taget ud af drift. Flere af Mercedes-ledbusserne kører således ikke mere, og kun en enkelt Volvo B10L-ledbus var endnu i trafik i midten af februar. Den er samtidig den sidste Volvo B10L (såvel 12 m som 18 m) i drift i Østdanmark. Ledbusserne er i øvrigt allerede solgt.

Der har kørt ledbusser i Hovedstadsområdet siden juni 1977, hvor de første 10 af slagsen blev indsat i Køge Bugt-området. I de følgende 30 år har i alt 101 ledbusser været anvendt i den offentlige bustrafik i området, og de sidste vogne er leveret i 1998. Siden 2000 er der sket en gradvis overgang til 13,7 m-busser, der - på papiret - har samme kapacitet, men bl.a. er billigere i anskaffelse og vedligeholdelse.

Myldretid har ikke kendskab til en dato for den sidste tur med ledbus i Hovedstadsområdet, men dette burde markeres - i det mindste med flag på bussen.