Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Bomber og busser

Af Thomas de Laine

Tidligt fredag eftermiddag d. 19. februar blev Københavns Hovedbanegård evakueret p.g.a. en bombetrussel. Desuden blev Bernstorffsgade lukket. Dette medførte midlertidige omlægninger på i alt 14 buslinier, nemlig linierne 1, 8, 10, 11, 12, 13, 26E, 40, 46, 47, 150S, 250S, 550S og 650S, der alle normalt kører ad enten Bernstorffsgade eller over Tietgensbro. Ændringerne var som følger:

Linie 1 kørte mellem Stormgade og Hammerichsgade ad Vesterbrogade og H. C. Andersens Boulevard i stedet for ad Bernstorffsgade - Tietgensgade.

Linie 8 kørte ikke ad Vesterbrogade - Bernstorffsgade - Tietgensgade via Hovedbanegården men direkte ad H. C. Andersens Boulevard.

Linie 10 kørte en del af tiden normalt ad Tietgensgade - Ingerslevsgade, og en del af tiden ad Bernstorffsgade - Polititorvet - Kalvebod Brygge - Dybbølsbro mellem Tietgensgade og Dybbølsbro st., da Politiet ikke ville have busser over Tietgensbro.

Linie 11 kørte ikke ad Vesterbrogade - Bernstorffsgade men i stedet ad H. C. Andersens Boulevard. Det vides desværre ikke, om der kørtes via Polititorvet eller direkte til Amager.

Linie 12 og 13 kørte fra Vesterport st. ad Jernbanegade og H. C. Andersens Boulevard i stedet for ad Hammerichsgade - Bernstorffsgade. Det vides desværre ikke, om der kørtes via Polititorvet eller direkte til Amager.

Linie 26E's endestation kan ikke have været i Bernstorffsgade som normalt. Det kan slåes fast, at linien kørte, men midlertidig ruteføring og endestation kendes ikke.

Linie 40 kørte ad H. C. Andersens Boulevard - Tietgensgade i stedet for ad Hammerichsgade - Bernstorffsgade. Der kørtes altså via Polititorvet.

Linie 46 kørte ikke ad Kalvebod Brygge - Polititorvet - Bernstorffsgade - Hammerichsgade men fra Kalvebod Brygge over Dybbølsbro og vist videre ad Skelbækgade og ad en ukendt rute til Vesterport st.

Linie 47 kørte Studiestræde - H. C. Andersens Boulevard i stedet for ad Hammerichsgade - Bernstorffsgade. Det vides desværre ikke, om der kørtes via Polititorvet.

Linie 150S kunne ikke vende i den sædvanlige sløjfe ad Stormgade - Tietgensgade - Bernstorffsgade - Hammerichsgade - Jernbanegade. Den midlertidige ruteføring og endestation kendes desværre ikke.

Linie 250S kørte ad H. C. Andersens Boulevard i stedet for ad Vesterbrogade - Bernstorffsgade. Det vides desværre ikke, om der kørtes via Polititorvet.

Linie 550S kø,rte ad H. C. Andersens Boulevard - Vesterbrogade på nogle tidspunkter og på andre tidspunkter ad den sædvanlige rute over Tietgensbro.

Linie 650S kørte en del af tiden normalt ad Tietgensgade - Ingerslevsgade, og en del af tiden ad Bernstorffsgade - Polititorvet - Kalvebod Brygge - Dybbølsbro mellem Tietgensgade og Dybbølsbro st., da Politiet ikke ville have busser over Tietgensbro i en periode.

Linierne 10, 550S og 650S var på nogle tidspunkter henvist til de ovenfor omtalte omlagte ruter, mens der på andre tidspunkter gerne måtte køres over Tietgensbro og standses ved stoppestederne på broen. Når man ankom til Dybbølsbro st. med S-tog kunne det være ret forvirrende at se nogle busser køre over Dybbølsbro og andre ad den sædvanlige rute og betjene stoppestedet ved stationen.

S-togene var naturligvis også særdeles hårdt ramt. Alle tog aflystes mellem Dybbølsbro og Østerport. I stedet kørtes mellem Åmarken og Hundige/Køge, mellem Valby og Høje Taastrup, mellem Valby og Ballerup/Frederikssund, mellem Østerport og Hillerød, mellem Svanemøllen og Farum og mellem Hellerup og Klampenborg. Endvidere kørte en pendulstamme mellem Åmarken og Dybbølsbro og én mellem Valby og Dybbølsbro. S-togene mellem Solbjerg og Vanløse og mellem Vanløse og Hellerup blev ikke berørt.

Da der ikke var indsat ekstrabusser, var de almindelige buslinier eneste alternativ, så der var temmelig mange passagerer på linierne 1, 6, 10 og 650S. På Østerport st. var det på et tidspunkt så slemt, at passagererne på eget initiativ (og med chaufførernes accept) benyttede midter- og bagdøre til indstigning.

Kort efter Hovedbanegården var blevet genåbnet, blev Vesterport st. lukket, fordi der var en mærkelig kasse i telefonboksen uden for. Derfor blev gaderne omkring stationen afspærret. Omlægninger i forbindelse hermed kendes ikke.

Se også:

Bomber og busser II (22. jun. 99)
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
20. februar 1999

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/5
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.