Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2007

KS' hovedværksted som nyt ungdomshus?

Af Thomas de Laine

For tiden ses der på muligheder for placeringen af Københavns nye ungdomshus. Og en del af Københavns Sporvejes gamle hovedværksted er i den forbindelse i spil. Det skriver Politikens netavis 4. december.

Formanden for Vesterbros lokaludvalg, Niels Vestergaard, har udtalt, at det er en god ide at placere ungdomshuset på Vesterbro. "Der er nogle kommunale bygninger på Enghavevej 80-82, som også var i spil første gang, der var snak om et nyt hus. Der er masser af gode, tomme haller, som ligger centralt, og så er der ikke voldsomt mange naboer," siger han.

Netop Enghavevej 80-82 udgør en del af det kompleks, der engang var KS' hovedværksted. Værkstedet lå i tilknytning til Enghave Remise, der udgjorde den sydlige del af komplekset, som strakte sig fra Vigerslev Allé og flere hundrede meter mod syd langs Enghavevejs vestside. Det hele er stort set bevaret i dag og kan ses på dette luftfoto.

Fra Hovedværkstedets gård ca. 1936.
Hovedværkstedets gård en gang omkring 1936. Foto fra jubilæumsbogen 'Københavns Sporveje - 1911-første August-1936', udgivet af KS i 1936.

Enghave Remise med hovedværksted blev opført i 1901 i forbindelse med indførelsen af elektrisk drift. Hovedværkstedet har, udover vedligeholdelsesarbejder mm., også forestået egentlig sporvognsproduktion. Blandt andet blev ca. 200 bogiemotor- og -bivogne af Lunding-typen bygget her i 1930'erne, ligesom anden verdenskrigs "scrap-vogne", der samledes af dele fra reservedelslageret, blev bygget på Enghavevej. Også karrosserier til motor- og trolleybusser har hovedværkstedet stået for.

Sporvognslinjerne 3, 10, 11 og 16 har været tilknyttet remisen, der nedlagdes i 1964. Københavns Kommune er stadig ejer af bygningerne.

Kilder: Politiken.dk 04.12.07 [http://politiken.dk/indland/article442390.ece, 10.12.07]; diverse bøger og hjemmesider om Københavns Sporveje