Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2007 ➜
Østbanen får nye tog
Af Thomas de Laine
Østbanetog bestående af Ym 1 fra 1974 og Ys 11 fra 1984 forlader Køge station. Netop Ym 1 var oprindeligt en dobbeltrettet motorvogn med førerrum i begge ender, men blev ombygget i 1985. Foto: Thomas de Laine, 20. juli 2007.
Region Sjælland har besluttet at anskaffe nye tog til Østbanen, der kører mellem Køge, Hårlev, Fakse Ladeplads og Rødvig. De nye tog forventes leveret i slutningen af 2008, hvorefter alle Lokalbanens tog er udskiftet til moderne materiel.
Østbanens materielbehov vil være 7 togsæt, hvis der tages udgangspunkt i kørsel som ønsket i Lokalbaneplan 2006-2015. Ideen var tidligere at anskaffe 7 Lint 27-tog fra Alstom. Lint 27 adskiller sig fra de Lint 41-tog, der er leveret til de nordsjællandske lokalbaner, ved at være en enkelt, dobbeltrettet vogn - altså en god gammeldags "skinnebus". Sådanne vogne bliver dog ikke anskaffet. I stedet overføres 2 Lint 41-togsæt fra Nordsjælland, hvor de er overtallige, da man ikke har gennemført alle de planlagte driftstiltag her. Desuden udnyttes en option i den oprindelige kontrakt, der giver mulighed for at bestille yderligere 5 Lint 41-tog inden 1. juli 2007. De nye tog koster i alt ca. 100 mio. kr.
At Østbanen i første omgang blev forbigået ved anskaffelsen af nye lokalbanetog hang bl.a. sammen med, at man overvejede et udbud af driften på Østbanen sammen med DSBs "Lille Syd"-strækning, Roskilde-Køge-Næstved. Trafikstyrelsen har dog ikke fundet det realistisk at gennemføre et sådant udbud før efter 2009, og Movia ønsker ikke at lade udskiftningen til nyt materiel og de øvrige opgraderinger på banen vente indtil da. Derfor har Movia foreslået den nu besluttede løsning til Region Sjælland.
Alle Lokalbanens Y-tog fra Nordsjælland er i øvrigt solgt til Arriva, der giver dem nyt liv på polske jernbanestrækninger, som transportgiganten påbegynder senere på året.
Kilder: Jernbanen nr. 3, juni 2006; referat fra Region Sjællands Regionsråds møde 7. juni 2007