Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Video   Garagefakta   Busbasen   Vognlister   Links
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Postlister & nyhedsbreve   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Metroen skifter operatør

Af Thomas de Laine

Den københavnske metro skifter operatør til oktober. Det fremgår af en pressemeddelse fra Ansaldo, som Ørestadsselskabet har udsendt i dag.

I Ørestadsselskabets kontrakt med Ansaldo indgik dels leveringen af metroen, dels driften og vedligeholdelsen i de første 5 år med en option på yderligere 3 år. Denne option valgte man i foråret 2006 at udnytte.

Ansaldo har aldrig stået for driften selv, men har haft Metro Service som underentreprenør. Metro Service er ejet af det engelske Serco, der bl.a. driver Docklands Light Rail i London, som også er et førerløst bybanesystem.

Ansaldo og Serco har forhandlet en mulig forlængelse af underkontrakten, men er ikke blevet enige, og Metro Service' kontrakt udløber derfor til oktober 2007. Herefter vil Ansaldo i joint-venture med Azienda Trasporti Milanese, ATM, overtage driften og vedligeholdelsen af den københavnske metro. ATM er ejet af Milano Kommune og er den største metrooperatør i Italien og kører såvel metroer, sporvogne, busser som trolleybusser med 8.700 ansatte og 600 mio. årlige passagerer.

Det nye selskab overtager som nævnt driften til oktober, hvor Metro Service' medarbejdere overføres efter bestemmelserne i virksomhedsoverdragelsesloven. Ifølge flere netaviser vil selskabet i øvrigt arve navnet Metro Service. Ørestadsselskabets kontrakt med Ansaldo udløber i oktober 2010, og driften efter dette tidspunkt vil blive sendt i EU-udbud.

Kilde: Pressemeddelelse fra Ansaldo og Ørestadsselskabet 16.01.07

Se også:

Ansaldo og Metro Service fik forlænget kontrakten (12. jul. 06)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
16. januar 2007

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Linje 21 runder 80 år (28. aug. 14)

Første A-buslinje bliver nedlagt (26. aug. 14)

Aarhus-letbanen vælger Ansaldo og Stadler (30. jun. 14)

Metrocityringen åbner ikke i 2018 (25. jun. 14)

60 busser erstatter Øresundstog (1. jun. 14)

Movias batteribusser har længere rækkevidde end ventet (18. maj 14)

Østbirk Turist går konkurs (18. maj 14)

Aftale om metro til Sydhavnen (14. maj 14)

City-Trafik og Nettbuss fusionerer (23. apr. 14)

Odense bybusser i genudbud (22. apr. 14)

Arriva overtager Skanderborg bybusser (11. apr. 14)

Nye ellokomotiver til dobbeltdækkerne (2. apr. 14)

Borgen lukker og slukker (29. mar. 14)

DSB køber 67 lejede dobbeltdækkervogne (21. mar. 14)

Måske ledbusser ved genudbud af 5A (14. mar. 14)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Video | Garagefakta | Busbasen | Vognlister | Links
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Postlister & nyhedsbreve | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/426
Copyright © 1999-2014 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.