Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2007

Ringbanen og Ny Ellebjerg station indviet

Af Thomas de Laine

Taler og balloner ved indvielsen af Ny Ellebjerg station
Denne anordning sendte de tre talere og ballonklynger til vejrs. Fra venstre ses Benny Würtz, Klaus Bondam og Jesper Hansen. Foto: Thomas de Laine.

Ringbanen har kørt til Ny Ellebjerg siden midten af november, men alligevel fandt den formelle indvielse af Ringbanen og Ny Ellebjerg station først sted lørdag 6. januar 2007. På denne dag skiftede S-togene til en ny køreplan, hvor Ringbanen har 5-minuttersdrift mandag-fredag i dagtimerne, og Køge Bugt-banens S-tog standser på Ny Ellebjerg. Indvielsen er samtidig den foreløbige afslutning på udbygningen af den københavnske S-bane.

Det flagsmykkede indvielsestog ankom fra København til Ny Ellebjerg kl. 11.10, hvorefter selve indvielsen fandt sted med taler af Jesper Hansen, Banedanmark, Benny Würtz, DSB S-tog, og Klaus Bondam, teknik- og miljøborgmester i København, og efterfølgende frisætning af et større antal balloner. På forpladsen ved Carl Jacobsens Vej underholdt et orkester med kendte melodier som Matador og I did it my way, der blev uddelt chokolade, og Harry og Solvej var mødt frem. Efterfølgende var der noget til ganen i de opstillede telte.

Første ordinære tog fra Ny Ellebjerg blev linje E mod Hillerød kl. 11.37. Samtidig ophørte betjeningen af Ellebjerg station med sidste tog mod Hillerød kl. 11.24 og mod Hundige kl. 11.35.

Ringbanen har som nævnt fået en mere intensiv køreplan, og man har nu indført "intervalkøreplan" for linje F og F+, ligesom det f.eks. kendes fra A-busserne. I køreplansfolderen og på stationerne finder man således blot en angivelse af intervallet (5 og 10 minutter) for F-linjerne. Dog kan man se den fulde køreplan på bagsiden af folderen. Fremover betegner F+ alle ture til og fra Klampenborg, og det er altid tre tog i timen. Ved siden af disse tog kører så enten tre eller ni tog i timen som linje F med endestation i Hellerup.