Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2006

Naturgasbus afprøves i København

Af Thomas de Laine

CNG-gasbus i Malmö
I Malmö kører et stort antal CNG-gasbusser. Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.

Det er nu 10 år siden, det daværende HT indgik de første kontrakter om kørsel med gasbusser i København. Det system, der blev valgt, var LPG-gas, altså flaskegas, og ikke CNG, komprimeret naturgas, som blev brugt flere andre steder i verden.

Valget af LPG var primært begrundet i, at LPG gav "mere miljø for pengene" forstået sådan, at håndteringen af CNG ville være dyrere. Tankene til naturgas var tungere, så busserne kunne rumme færre passagerer, og det høje tryk ville betyde, at tankningen kunne tage 2-3 timer og kræve et særligt og dyrt tankningssystem, mens LPG-gasbusserne kunne tankes på bare få minutter.

Eftertiden kom imidlertid til at vise, at CNG blev det system, der vandt størst udbredelse i de lande, vi normalt sammenligner os med. De sidste LPG-gasbusser blev leveret til København i 1999/2000, og siden er antallet af gasbusser i drift stille og roligt faldet i takt med bl.a. kontraktudløb. Derimod er CNG-gasbusserne i andre lande blevet flere og flere.

Men nu er der måske en ny gasbusæra på vej i København. I hvert fald prøvekører HUR og Veolia i Gladsaxe fra slutningen af november og cirka tre måneder frem en CNG-gasbus på linjerne 47, 67 og 68. Udover HUR og Veolia er DONG Energy og MAN involveret i forsøget, og på busanlægget i Gladsaxe er der opstillet en særlig fyldestation, som er lånt fra Sverige.

Naturgasbussens udledning af såvel kvælstofilte som partikler er langt under det, der kræves i Euro 5-normen, som træder i kraft i 2009. Prøvebussen er i øvrigt en MAN Lion's City, der skiller sig synligt ud i byen ved sin røde farve og tyske nummerplader.

Kilder: Trafikken.dk [http://trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=94433, 11.12.06]