Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Tredje generation af S-tog er udrangeret

Af Thomas de Laine

Tredjegenerationstog i Høje Taastrup
Tredjegenerationstog (FC 6010) i Høje Taastrup. Foto: Thomas de Laine, 19. april 2004.

Tredje generation af S-tog, der også kendes som ASEA-togene, er nu endeligt opgivet af DSB S-tog og kommer ikke ud at køre mere. Det skriver Steen L. Eriksen i nyhedsgruppen dk.fritid.jernbaner fredag 27. oktober.

Tredjegenerationstogene har flere gange været ude af drift i lange perioder med forskellige problemer. Det er netop i en sådan periode, man nu har valgt at udrangere togene, og de har således ikke været i almindelig trafik siden juni. Dermed er tredje generation altså udrangeret, mens de sidste tog af anden generation endnu er i drift! DSB S-tog vil nu forsøge at sælge togene, formentlig til ophugning.

De få tilbageværende tog af anden generation kører som nævnt stadig på visse S-togslinjer, men fra køreplansskiftet 7. januar 2007 vil fjerdegenerationstogene være alene på S-banen. Udrangeringen af anden generation har været udskudt flere gange, men er nært forestående.

Tredje generation kort fortalt
Det, der kendes som tredjegenerationstogene, var resultatet af et projektgruppearbejde i det daværende DSB. Togene var bl.a. tiltænkt den nye, "regionale" S-togslinje mellem Hillerød og Køge, der dengang kørte uden stop mellem Holte og Østerport og mellem København H og Hundige. De første togsæt (FC 6001-6008/MC 6501-6508) leveredes i 1979 i to forskellige udførelser med hhv. GEC- og ASEA-eludrustning og var let genkendelige udefra, da de kun havde to dørpartier i hver vogn.

Disse "tredjegenerationstog" nåede dog aldrig at få en større udbredelse. I 1985-86 leveredes ganske vist yderligere et antal ASEA-tog (FC 6009-6024/MC 6509-6524), nu med tre døre pr. vogn, da man manglede vogne, men togtypen forblev et (lille) supplement til anden generation. Allerede i 1995 blev prototypetogene fra 1979 ophugget.

Kilde: dk.fritid.jernbaner, 27.10.06

Se også:

Artiklen Gamle S-tog på vej væk fra DSB i dag, 31. oktober 2006.

Diskussionen i dk.fritid.jernbaner


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
27. oktober 2006

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/411
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.