Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Tredje generation af S-tog er udrangeret

Af Thomas de Laine

Tredjegenerationstog i Høje Taastrup
Tredjegenerationstog (FC 6010) i Høje Taastrup. Foto: Thomas de Laine, 19. april 2004.

Tredje generation af S-tog, der også kendes som ASEA-togene, er nu endeligt opgivet af DSB S-tog og kommer ikke ud at køre mere. Det skriver Steen L. Eriksen i nyhedsgruppen dk.fritid.jernbaner fredag 27. oktober.

Tredjegenerationstogene har flere gange været ude af drift i lange perioder med forskellige problemer. Det er netop i en sådan periode, man nu har valgt at udrangere togene, og de har således ikke været i almindelig trafik siden juni. Dermed er tredje generation altså udrangeret, mens de sidste tog af anden generation endnu er i drift! DSB S-tog vil nu forsøge at sælge togene, formentlig til ophugning.

De få tilbageværende tog af anden generation kører som nævnt stadig på visse S-togslinjer, men fra køreplansskiftet 7. januar 2007 vil fjerdegenerationstogene være alene på S-banen. Udrangeringen af anden generation har været udskudt flere gange, men er nært forestående.

Tredje generation kort fortalt
Det, der kendes som tredjegenerationstogene, var resultatet af et projektgruppearbejde i det daværende DSB. Togene var bl.a. tiltænkt den nye, "regionale" S-togslinje mellem Hillerød og Køge, der dengang kørte uden stop mellem Holte og Østerport og mellem København H og Hundige. De første togsæt (FC 6001-6008/MC 6501-6508) leveredes i 1979 i to forskellige udførelser med hhv. GEC- og ASEA-eludrustning og var let genkendelige udefra, da de kun havde to dørpartier i hver vogn.

Disse "tredjegenerationstog" nåede dog aldrig at få en større udbredelse. I 1985-86 leveredes ganske vist yderligere et antal ASEA-tog (FC 6009-6024/MC 6509-6524), nu med tre døre pr. vogn, da man manglede vogne, men togtypen forblev et (lille) supplement til anden generation. Allerede i 1995 blev prototypetogene fra 1979 ophugget.

Kilde: dk.fritid.jernbaner, 27.10.06

Se også:

Artiklen Gamle S-tog på vej væk fra DSB i dag, 31. oktober 2006.

Diskussionen i dk.fritid.jernbaner


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
27. oktober 2006

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus (19. jul. 17)

Movia 16. udbud i gang (17. jul. 17)

Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/411
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.