Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Ny S-togskøreplan ligger klar

Af Thomas de Laine

Farvel til pluslinjerne og faste 20-minuttersintervaller. I den nye S-togskøreplan, der træder i kraft 12. august 2007, er der gjort op med et par gamle principper. Resultatet er bl.a., at der bliver noget færre linjer, som til gengæld kører oftere.

I første omgang forlænges Ringbanen til den permanente Ny Ellebjerg station, der ibrugtages i fuldt omfang 7. januar 2007. Samtidig nedlægges Ellebjerg station på Køge Bugt-banen. Alle tog, der passerer Ny Ellebjerg, vil stoppe her fra samme dato. I samme forbindelse overgår Ringbanen til 5-minuttersdrift i dagtimerne mandag-fredag. Aften, weekender og helligdage køres hvert 10. minut. På strækningen Hellerup-Klampenborg køres dog hvert 20. minut og kun i dagtimerne mandag-fredag. Den midlertidige Ny Ellebjerg station ved Gl. Køge Landevej nedlægges i øvrigt med sidste driftsdag 10. november 2006, hvorefter Ringbanen føres igennem til den permanente Ny Ellebjerg station.

De store ændringer finder sted fra 12. august, hvorfra S-banenettet kommer til at bestå af følgende linjer:

A - Hundige-Farum med stop ved alle stationer. 10-minuttersdrift i dagtimerne mandag-lørdag; 20-minuttersdrift på andre tidspunkter.

B - Høje Taastrup-Holte med stop ved alle stationer. 10-minuttersdrift i dagtimerne mandag-lørdag; 20-minuttersdrift på andre tidspunkter.

Bx - Høje Taastrup-Farum uden stop Glostrup-Danshøj, Ryparken-Vangede, Vangede-Buddinge og Bagsværd-Hareskov. 20-minuttersdrift i myldretiderne mandag-fredag.

C - Ballerup-Klampenborg med stop ved alle stationer. 10-minuttersdrift i dagtimerne mandag-lørdag; 20-minuttersdrift på andre tidspunkter. Når der er 10-minuttersdrift, forlænges hver anden tur Ballerup-Frederikssund med stop ved alle stationer.

E - Køge-Hillerød uden stop Ishøj-Ny Ellebjerg, Hellerup-Lyngby og Lyngby-Holte. 10-minuttersdrift i dagtimerne mandag-lørdag; 20-minuttersdrift på andre tidspunkter.

F - Ny Ellebjerg-Hellerup (over Flintholm-Nørrebro) med stop ved alle stationer. 5-minuttersdrift i dagtimerne mandag-lørdag; 10-minuttersdrift på andre tidspunkter. Ingen videreførsel til Klampenborg.

H - Frederikssund-Østerport uden stop Veksø-Måløv, Ballerup-Herlev og Herlev-Vanløse. 20-minuttersdrift i hele driftstiden.

Opgør med gamle principper
Linje A+, B+, F+ og H+ nedlægges helt. Pluslinjerne er et relativt nyt fænomen på S-banen, idet de først indførtes i 1993. Dengang oprettedes linje H+ som en helt ny linje, mens linje A+ og B+ var en omdøbning af linje K hhv. L. Linje F+ hed M helt frem til 2002. Indtil 1989 var der en anden form for "pluslinjebenævnelse" i form af betegnelser som f.eks. linje Bb. Også linje Ex nedlægges i 2007, og linje Bx er dermed S-banens eneste x-linje - og den eneste der har andet end et enkelt bogstav som betegnelse.

Lige siden de første S-tog kørte i 1934 har alle S-banelinjerne haft fast 20-minuttersdrift. Dette var praktisk af flere grunde og havde bl.a. den fordel, at minuttallene så blev nemme at huske, da "endetallene" blev ens, altså -03, -23 og -43. Princippet har været bevaret lige siden, men forlades altså i 2007. Dette skulle så give en simplere linjestruktur, hvor der efterhånden var blevet mange forskellige linjer på alle S-banegrenene at huske på.

Vindere og tabere
Helt generelt er der tale om, at nogle vinder og andre taber. Passagererne på Køge Bugt-, Ballerup-, Farum- og Klampenborg-banernes inderste dele får flere afgange og en køreplan med ensartet spredning af togene. Inden for stationerne Ny Ellebjerg, Danshøj, Vanløse, Ryparken og Hellerup standser alle S-tog desuden ved alle stationer. Mellem Dybbølsbro og Østerport bliver der således højst 4 minutter mellem togene. Prisen betales forskellige andre steder:

  • Uden for Ringbanens område oplever enkelte stationer at få færre afgange: Kildedal får 3 mod før 6, og Husum og Friheden får 6 mod før 9 afgange i timen.
  • På strækningen Ballerup-Frederikssund bliver der kun tale om tillempet 10-minuttersdrift. Kildedal, der jo ellers er et stort opslået Parkér&Rejs-anlæg, mister i øvrigt helt betjeningen aften og weekend. Stationen kan dog heller ikke siges at være nogen passagersucces!
  • Farum-linjen mister sine "hurtige" ture, i dag linje H+, uden for myldretiderne. Spredningen mellem linje H og H+ er dog ikke særlig god, så det er formentlig at betragte som et godt bytte for rigtig mange passagerer på banen.
  • Bx-linjens genindførelse må vel også for passagerer på Taastrup-banen siges at være på et lavere niveau end i 2005-køreplanen, hvor linjen jo kørte hele driftstiden.
  • Mellem Køge og Hundige bliver der reelt 3 færre afgange i timen i morgenmyldretiden, hvor linje Ex i dag kører.

De konkrete minuttal for den nye S-togskøreplan er endnu ikke offentliggjort.

Kilde: Jernbanen nr. 3, juni 2006, s. 11-12


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
12. juli 2006

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus (19. jul. 17)

Movia 16. udbud i gang (17. jul. 17)

Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/396
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.