Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

De røde regionaltog bliver blå

Af Thomas de Laine

Forsinkelserne i IC4-projektet har nu fået følger for regionaltogstrafikken. Udskiftningen af IC3 i InterCity-trafikken må udsættes, og dermed kommer overførelsen af IC3 til regionaltogene til at vente. Derfor har DSB nu dels forlænget lejeaftalen på dobbeltdækkervognene, der især anvendes i den sjællandske regionaltrafik, dels forlænget lejen af Desiro-togene, der skulle erstattes af IC4-aflæggeren IC2 på visse strækninger på Fyn og i Jylland, og dels igangsat en kosmetisk renovering af de røde vogne, Bn-familien.

Ændringerne drejer sig om vognenes udseende, idet togene bliver dækket af blå folie i overensstemmelse med det nye designprogram. Vognene bliver helt blå og altså ikke blå, hvide og lysegrå som f.eks. dobbeltdækkerne, MR, IC3 og IR4. Dog brydes den blå farve af lodrette lysegrønne striber på hver side af dørene. Samtidig får et antal ME-diesellokomotiver, der stadig fremstår i det gamle røde og sorte design, en tur, så de også bliver blå. De første blå vogne kører allerede nu rundt i de sjællandske regionaltog. I alt 127 vogne i Bn-familien, herunder også styrevognene, bliver blå.

De kosmetiske ændringer betyder, at rødt materiel fremover stort set kun kan opleves på S-banen. Kun nogle EA-lokomotiver vil fortsat være røde. Når IC4 engang kommer, forsvinder Bn-vognene, dobbeltdækkerne og ME-lokomotiverne, og så er det lokomotivtrukne passagertog også forsvundet fra de danske jernbaner!

Diverse pendlerforeninger mv. har ikke taget godt imod DSBs folieinitiativ. De vil, ikke overraskende, hellere have IC3-togene end de sminkede "kvægvogne". En enkelt fordel har Bn-vognene dog i forhold til IC3, nemlig mange døre. Det bliver lidt spændende at se, om IC3 i praksis kan overholde køreplanen i den sjællandske regionaltrafik, når der kun er to døre per tre vogne og deraf følgende længere stationsophold. Når folk først er kommet ind, er det vist til gengæld kun jernbaneentusiaster, der kan savne Bn-vognene.


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
31. januar 2006

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/373
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.