Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2006

Måske snart genudbud af metrodriften

Af Thomas de Laine

I forbindelse med etableringen af den københavnske metro blev der i sin tid indgået en 5-årig kontrakt om selve driften af metroen med den italienske leverandør Ansaldo. Ørestadsselskabet skal nu inden april beslutte, om man vil benytte sig af muligheden for at forlænge aftalen med Ansaldo i 3 år, eller om driften skal genudbydes.

Ifølge DR København er DSB og bl.a. selskaber fra England, Frankrig, Tyskland og Norge interesserede.

Ørestadsselskabet har haft Ansaldo til at bygge, drive og vedligeholdele metroens anlæg, herunder at levere de 34 metrotogsæt, der skal bruges til driften af de første tre etaper, altså inklusive strækningen Lergravsparken-Lufthavnen, der først ventes åbnet i 2007.

Ansaldo har i dag Metro Service til at udføre driften som underentreprenør. Metro Service er dannet i 1998 og ejes af engelske Serco Group, der også driver Docklands Light Rail i London, der ligeledes er førerløs. Serco deltog endvidere i forbindelse med det første udbud af jernbanetrafik i Danmark. Tidligere har Arriva været medejer af Metro Service, men man trak sig ud, da man ikke ønskede at være mindretalsaktionær i selskabet.

Såfremt kontraktforlængelsesoptionen ikke udnyttes, burde en ny kontrakt skulle træde i kraft sent i 2007 eller tidligt i 2008.

Kilde: DR København 03.01.06 [http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Erhverv/2006/01/03/060842.htm, 03.01.06]; Metroens hjemmeside [http://www.m.dk/om_metro/samarbejdspartnere/metroservice.htm, 03.01.06]