Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Sidste S-tog har forladt fabrikken

Af Thomas de Laine

Blomster og en stor blå sløjfe kom til at smykke det sidste af de nye S-tog til København, da det 7. november forlod Alstom-fabrikken i Salzgitter, Tyskland. Produktionen har strukket sig over 10 år, og i 2006 vil hele den københavnske S-togspark være udskiftet.

DSB S-togs tekniske direktør Kirsten Kornerup holdt i den anledning en tale til Alstom og berørte bl.a. den altid rettidige levering:

Som det vigtigste har København kunnet stole på sin elskede. Når han sagde, at han kom til Taastrup den dag, ja så kom han. Hver eneste gang siden november 1995 er han kommet til aftalt tid. Det er der ikke mange, der har kunnet gøre efter. Som københavner vil jeg gerne sige jer alle en stor tak for den meget flotte præcision i jeres arbejde og i jeres levering. Det kan I alle med rette være meget stolte af.

Det sidste S-tog skal lige have elektrisk udstyr og aptering i Randers, inden det 28. april 2006 skal leveres til DSB S-togs hovedværksted i Høje Taastrup.

136 nye tog i to serier
De nye S-tog er bygget i to forskellige versioner: Den lange udgave med litra SA og den korte med litra SE.

SA-serien (hamstere), hvoraf det første blev sat i trafik i juni 1996, omfatter 105 togsæt bestående af 8 sektioner svarende til 4 vogne af 1.-3. generation. Kun 104 togsæt indgår dog i trafikken, da to sæt blev skadet ved Holte-ulykken i 2002, hvorefter resterne af det ene kører videre i ét tog, mens resten er skrottet. Både det første og det sidst byggede tog er af SA-typen.

SE-serien (hamsterunger), der er leveret til Høje Taastrup i 2004-05, består af 31 togsæt med 4 sektioner svarende til 2 vogne af 1.-3. generation. Det første SE-sæt blev sat i drift i juni 2005.

SA-togene kører i dag på alle linjer undtagen Ringbanen, dvs. linje F og F+. SE-togene kører to og to på bl.a. linje Bx og C. "6-vognstog" forekommer også; dels som SA og SE sammenkoblet, dels er der set tre SE'ere koblet sammen på linje C i forbindelse med Erimitageløbet og Hubertusjagten. Endelig skal en del SE'ere køre alene på Ringbanen.

Indfasningen af de nye S-tog afsluttes i 2006, hvorefter hele 2. generation af S-togsmateriel vil være udrangeret. Det første nye S-tog sattes i drift på linje A+ fra juni 1996, og den samlede udskiftning af 2. generationstogene har således taget i alt 10 år. Sidste gang, den københavnske S-togspark blev udskiftet, var i årene 1968-78, hvor man erstattede 1. generation med 2. generation.

Tidslinje for indsættelse af nye S-tog:

1995 Det første SA-tog leveres i november.
1996 SA 1 og SA 2 sættes i drift på linje A+.
1997 SA 3-8 indsættes, og alle togene overflyttes til linje E i dagtimerne på hverdage og kører resten af tiden på linje A.
1999 Det første tog af serieleverancen, SA 9, indsættes i driften, og efterhånden som flere tog ankommer, indsættes de på linje A, A+, E og Ex. SA-togene forekommer også en hel del på linje B, B+ og Bx.
2000 I januar afspores SA 7 under en tomkørsel mellem Enghave og Valby, hvorefter alle SA-tog tages ud af drift af sikkerhedsgrunde. Først midt på året vender togene tilbage til driften. SA 7 genindsættes først i 2003.
2002 Driften på linje A, A+, E og Ex overgår helt til SA-tog fra september, og en ny køreplan med kortere køretider indføres. I november kolliderer SA 22 og SA 36 ved Holte. SA 22 vender tilbage i driften i 2004, bestående med 3/8 af SA 36. Resterne af SA 22 og SA 36 skrottes.
2003 SA indsættes på linje H fra november.
2004 SA indsættes på linje H+ fra april. SA 93 leveres i juni, hvorefter der fortsættes med SE. SE 1-2 leveres samme måned.
2005 SA indsættes på linje C fra januar. Ringbanen indvies med SA-tog, men trafikeres ikke med sådanne. SE indsættes på linje Bx fra juni, men begynder også at forekomme på linjerne B, B+, C, H og H+. Sidste SE, SE 31, leveres i juli. Leveringen af SA genoptages med SA 94 i september. Det sidste SA-tog, SA 105, forlader fabrikken i november.

Tak til Lars Elmvang og Claus Høpfner for rettelser!

Kilde: Pressemeddelelse fra DSB 09.11.05; Johns Jernbaneside om status for rullende materiel [http://www.john-nissen.dk/jernbaneside/Materiel/s-tog_4g.php, 19.11.05]


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
20. november 2005

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/359
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.