Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Ny model i Scanias Omni-serie

Af Thomas de Laine

Scania har nu lanceret en ny rutebus i Omni-serien. Det er en Scania OmniCity-dobbeltdækker baseret på Scania OmniCity-lavgulvsbussen.

Omni-serien omfatter i forvejen højgulvsrutebilen OmniLine, lavgulvsbussen OmniCity og laventrébussen OmniLink. OmniLine og OmniLink er meget udbredte i Danmark, mens OmniCity'erne kan tælles på én hånd. Og vi skal nok heller ikke regne med at se OmniCity-dobbeltdækkere på de danske veje.

Pressefoto af Scania OmniCity-dobbeltdækker-prototypen Sådan ser dyret ud! Scanias pressefoto af OmniCity-dobbeltdækker-prototypen, udformet i London-version. Foto: Scania, 11. januar 2005.

OmniCity-dobbeltdækkeren sigter på det britiske dobbeltdækkermarked, som Scania vurderer til at være på ca. 1100 busser om året og ønsker at få del i. Der er nu produceret en prototype - højrød og højrestyret - i samarbejde med et engelsk firma, men det er planen, at modellen skal serieproduceres i Slupsk i Polen, hvor der allerede bygges Omni-serie-busser - også til Danmark. Bussen kan i øvrigt også fås som ethanol- eller gasbus.

Dobbeltdækkeren er 4,21 m høj og bygget, så den følger de krav til indvendig højde (1,93 m i underetagen og 1,83 m i overetagen), som Transport for London (Londons svar på HUR) stiller til de busser, der kører i den engelske hovedstad. Den kan fås med dørarrangement 2-2-0 og 2-0-0 (den slags gør man nemlig mod passagererne i England!). Kapaciteten afhænger af, om man vælger 10,7 m- eller 12 m-versionen, og hvilket dørarrangement, bussen skal have:

  • En 10,7 meter lang 2-0-0-bus har plads til 83 passagerer, heraf 49 siddepladser i overetagen.
  • En 10,7 meter lang 2-2-0-bus har plads til 68 passagerer, heraf 41 siddepladser i overetagen (denne model svarer til London-kravene).
  • En 12 meter lang 2-0-0-bus har plads til 97 passagerer, heraf 55 i overetagen.

De første 5 busser er allerede afsat. De er solgt til Lothian Buses i Edinburgh, Skotland. Dette selskab har i alt ca. 800 busser, og køber omkring 50 busser om året. Hidtil har Scania samarbejdet med East Lancs (karrosserifabrikken bag de københavnske dobbeltdækkere), om at få bygget karrosserier på Scania-chassiser. Denne type kører der allerede en del af i Storbritannien, og karrosseriet ligner lidt OmniCity-dobbeltdækkeren ved første øjekast, men det er faktisk et East Lancs-karrosseri med en Scania Omni-serie front. Denne East Lancs-byggede type hedder i øvrigt Scania OmniDekka.

Kilder: NyTeknik.se 19.04.05 [http://www.nyteknik.se/art/40221, 26.04.05]; Johannes Baagøe-Nielsen på Busfrontens mailingliste 27.04.05; pressemeddelelse fra Scania 13.01.05; oplysninger fra Ulf Rådeström

Se også:

Scanias pressemeddelelse om dobbeltdækkeren (13. januar 2005)
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
29. april 2005

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/330
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.