Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Ny model i Scanias Omni-serie

Af Thomas de Laine

Scania har nu lanceret en ny rutebus i Omni-serien. Det er en Scania OmniCity-dobbeltdækker baseret på Scania OmniCity-lavgulvsbussen.

Omni-serien omfatter i forvejen højgulvsrutebilen OmniLine, lavgulvsbussen OmniCity og laventrébussen OmniLink. OmniLine og OmniLink er meget udbredte i Danmark, mens OmniCity'erne kan tælles på én hånd. Og vi skal nok heller ikke regne med at se OmniCity-dobbeltdækkere på de danske veje.

Pressefoto af Scania OmniCity-dobbeltdækker-prototypen Sådan ser dyret ud! Scanias pressefoto af OmniCity-dobbeltdækker-prototypen, udformet i London-version. Foto: Scania, 11. januar 2005.

OmniCity-dobbeltdækkeren sigter på det britiske dobbeltdækkermarked, som Scania vurderer til at være på ca. 1100 busser om året og ønsker at få del i. Der er nu produceret en prototype - højrød og højrestyret - i samarbejde med et engelsk firma, men det er planen, at modellen skal serieproduceres i Slupsk i Polen, hvor der allerede bygges Omni-serie-busser - også til Danmark. Bussen kan i øvrigt også fås som ethanol- eller gasbus.

Dobbeltdækkeren er 4,21 m høj og bygget, så den følger de krav til indvendig højde (1,93 m i underetagen og 1,83 m i overetagen), som Transport for London (Londons svar på HUR) stiller til de busser, der kører i den engelske hovedstad. Den kan fås med dørarrangement 2-2-0 og 2-0-0 (den slags gør man nemlig mod passagererne i England!). Kapaciteten afhænger af, om man vælger 10,7 m- eller 12 m-versionen, og hvilket dørarrangement, bussen skal have:

  • En 10,7 meter lang 2-0-0-bus har plads til 83 passagerer, heraf 49 siddepladser i overetagen.
  • En 10,7 meter lang 2-2-0-bus har plads til 68 passagerer, heraf 41 siddepladser i overetagen (denne model svarer til London-kravene).
  • En 12 meter lang 2-0-0-bus har plads til 97 passagerer, heraf 55 i overetagen.

De første 5 busser er allerede afsat. De er solgt til Lothian Buses i Edinburgh, Skotland. Dette selskab har i alt ca. 800 busser, og køber omkring 50 busser om året. Hidtil har Scania samarbejdet med East Lancs (karrosserifabrikken bag de københavnske dobbeltdækkere), om at få bygget karrosserier på Scania-chassiser. Denne type kører der allerede en del af i Storbritannien, og karrosseriet ligner lidt OmniCity-dobbeltdækkeren ved første øjekast, men det er faktisk et East Lancs-karrosseri med en Scania Omni-serie front. Denne East Lancs-byggede type hedder i øvrigt Scania OmniDekka.

Kilder: NyTeknik.se 19.04.05 [http://www.nyteknik.se/art/40221, 26.04.05]; Johannes Baagøe-Nielsen på Busfrontens mailingliste 27.04.05; pressemeddelelse fra Scania 13.01.05; oplysninger fra Ulf Rådeström

Se også:

Scanias pressemeddelelse om dobbeltdækkeren (13. januar 2005)
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
29. april 2005

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/330
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.