Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2004

Nyt initiativ til busbevarelse

Af Thomas de Laine

I november har Busbevarelsesgruppen Danmark præsenteret sig selv for omverdenen. Gruppen er, som navnet antyder, en gruppe af entusiaster, der samarbejder om at bevare busser. Det er altså ikke en ny forening for busentusiaster, for den slags foreninger er der rigeligt af. Så der er altså ikke noget, der hedder medlemsblad, generalforsamling osv.

Hjørring-bussen Baggrunden er, at der i november 2003 samlede sig to forskellige grupper af busentusiaster, der ville bevare hhv. en Leyland-bybus fra Hjørring og en Volvo-bybus fra Odense. Dette foregik på privatøkonomisk basis som sammenskudsgilde. Til gengæld har deltagerne så også adgang til at "lege med" deres egne busser.

Det kan være en fordel for disse og andre kommende grupper at have fælles front over for omverdenen og at hjælpes ad med at leje plads til busserne mv. Busbevarelsesgruppen Danmark er derfor et samarbejde mellem disse grupper. "Samarbejde" indebærer, at grupperne fortsat er helt autonome i forhold til Busbevarelsesgruppen, der med andre ord også er ret løst organiseret.

Busbevarelsesgruppen Danmark gør selv opmærksom på, at formålet ikke er at konkurrere med de foreninger og privatpersoner, der allerede i dag gør en stor indsats for at bevare busser. F.eks. er mange bybusser fra København, Århus og Odense bevaret på Sporvejsmuseet skjoldenæsholm (se evt. billeder fra Sporvejsmuseet).

Busbevarelsesgruppen ønsker derimod at dække det, der ikke er så megen trængsel om at tage sig af: busser fra 1960'erne og frem. Især i 1970'erne og 1980'erne skete der en stor udvikling af busser, som det ville være ærgerligt, ikke at kunne vise frem for eftertiden. De projekter for busbevarelse, gruppen har på tegnebrættet, er da også netop busser fra disse årtier.

Status er, at Hjørring-busgruppen fortsat eksisterer, mens Odense-busgruppen opløstes igen, da bussen ikke var i tilstrækkelig god stand. Der forventes imidlertid snart forsøgt samlet en ny gruppe til bevarelse af en Odense-bybus i bedre stand, som det forventes at få mulighed for at overtage.

Desuden håber Busbevarelsesgruppen med tiden at kunne danne et par grupper mere om andre busser, der er i kikkerten. Om det kan lade sig gøre afhænger helt af, hvor mange, der melder sig under fanerne. Alt er som nævnt privatøkonomisk baseret, så hvor mange busgrupper, der kan dannes, afgøres af, hvor mange, der vil være med.