Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2004

Lille HUR-entreprenør gik konkurs

Af Thomas de Laine

19. november 2003 blev en af HURs mindre entreprenører ramt af betalingsstandsning. Det var ES Bus, der udførte tele- og servicebuskørsel for HUR på linierne 629, 630, 829, 830, 850, 851, 852, 853 og 854 samt nogle ture på linie 113.

Der var i alt tre ES Bus-selskaber: ES Bus Aps, ES Bus II Aps og ES Bus III Aps. Det var ifølge Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ES Bus Aps, der gik i betalingsstandsning, mens de to sidstnævnte selskaber kørte videre. Der er senere indgivet konkursdekret over for ES Bus Aps. En enkelt af de linier, ES Bus kørte for HUR, blev kørt af ES Bus III, nemlig servicebuslinie 847, så denne linie køres fortsat af ES Bus.

Hvad årsagen til ES Bus' dårlige økonomi var, vides ikke helt, men efter sigende var kørslen med flaskegasdrevne servicebusser dyrere end forventet, så servicebuskørslen for HUR med disse busser gav underskud.

20. november 2003 udeblev ES Bus' busser således. HUR var dog hurtigt igang med at finde nye entreprenører til klare kørslen i et par dage, indtil en længerevarende midlertid ordning kunne træde i kraft den følgende mandag.

Fredag-lørdag d. 21.-22. november blev linierne 113, 850 og 851 kørt af City-Trafik i Hvidovre, linie 852 og 853 af City-Trafik i Glostrup og linie 854 af Østtrafik i Hårlev. City-Trafik anvendte 12 m-busser, mens Østtrafik benyttede en kort Van Hool-midibus. Alle telebuslinierne blev kørt af Jensens Turisttrafik.

Hasteudbuddet fik effekt fra driftens begyndelse mandag d. 24. november. Her overtog Arriva Danmark i Roskilde kørslen på linie 113 og 850-854, mens Arriva Danmark i Køge kører linie 854. Aftalerne med Arriva og Jensens Turisttrafik løber til efteråret 2004, hvor linierne alligevel skulle have været i udbud. På grund af den kortere kontraktperiode, sker kørslen nu til noget højere priser.

Det var ikke muligt at stille med almindelige servicebusser fra den ene dag til den anden, så i den første tid kørtes med 12 m-busser. Anvendelse af 12 m-busser på servicebuslinier medfører gerne, at visse mindre veje ikke kan betjenes, hvilket også var tilfældet her. Men der var jo ikke så meget at gøre.

Arriva betjener i skrivende stund linie 854 med en almindelig servicebus i HT-gul. Denne vogn kørte før hos Arriva i Ryvang. Roskilde garage har fået tilført en servicebus i hvide/orange VT-farver, dog suppleret med et gult HT-bomærke, og to 10 meter lange Volvo/Vest-midibusser, også i VT-bemaling med HT-bomærker. Endelig har garagen fået tilført en 12 m Scania/Wiima fra Herning, hvorfor den er helt hvid med gule striber i tagkanten. Om busserne males gule vides ikke.

Når et busselskab går konkurs eller i betalingsstandsning kan det normalt ikke lade sig gøre at køre videre med selskabets busser. Problemstillingen var den samme, da LF-Bus gik konkurs i august 1997 og kørslen med 22 busser for VT med 36 timers varsel overgik til Combus, der - ironisk nok - var vinderen af et hasteudbud af de 22 busser. Combus måtte stampe 22 reservebusser op fra garager rundt omkring i landet - LF-Bus' vogne kunne de ikke få lov at leje.

Kilde: Dokumentet "Meddelelser" fra HURs trafikudvalgs møde 13.01.04 [http://kalender.hur.dk/view.asp?ID=2119, 08.02.04]