Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Busbranchens sikkerhedsforhold under lup

Af Thomas de Laine

Det tidsmæssige sammenfald af en alvorlig busulykke og opdagelsen af to bybuschaufførers spritkørsel har formentlig ført til øget opmærksomhed om busbranchens sikkerhedsforhold.

Sovebusulykke i Tyskland
Natten mellem 23. og 24. januar forulykkede en dansk sovebus med skiturister i Tyskland. Ved ulykken blev 3 personer dræbt og 43 kvæstet. Det viste sig, at bussen både kørte for hurtigt, og at chaufføren ikke havde fået den lovpligtige hvile.

Pressen bragte de følgende dage historier om snyd med fartskrivere, urealistiske køreplaner for langtursbusser og den meget udsatte situation, man som passager befinder sig i, når man ligger i en sovebus. Blandt andet har det været foreslået, at indføre seletvang i langtursbusser. Arrangøren af turen, Højmark Rejser, har afvist, at køreplanen var for stram.

Hurtigt til Oslo med Säfflebussen
Dementi: Det fremgik tidligere af denne nyhed, at Säfflebussens rute mellem Stockholm og Oslo skulle holde en gennemsnitshastihed over fartgrænsen. Myldretid.dk er blevet gjort opmærksom på, at en del af turen udføres med en tilbringerbus, således at det reelt er en kortere strækning, der skal gennemkøres på køretiden fra endestation til endestation. Herved bliver gennemsnitshastigheden kun 76 km/t, hvilket er fuldt lovligt. Myldretid.dk beklager fejlen og undskylder overfor Säfflebussen.

Nedenstående afsnit om Säfflebussens køreplan, der forbliver på Myldretid.dk for dokumentationens skyld, er derfor ukorrekte.

Om ulykkesbussens køreplan var for stram, kan jeg ikke vurdere. Men man skal ikke søge længe, før man finder køreplaner for langtursbusser, der vækker tanker.

Säfflebussen har en rute mellem Stockholm og Oslo via Säffle, en strækning på 578 km. Turen køres ifølge køreplanen på 7 timer og 20 minutter med et ophold på 50 minutter i Säffle og 10 minutter i Karlstad. Altså skal turen køres på 6 timer og 20 minutter.

Slås turen op i Kraks Ruteplan, får man en køretid på 7 timer og 12 minutter - vel at mærke uden stop i Örebro, Karlskoga, Kristinehamn, Karlstad, Bergvik, Grums, Årjäng og Tockfors!

Turen skal altså gennemføres med en gennemsnitshastighed på 91 km/t, hvis der ikke tages højde for ophold ved stoppesteder med tilhørende omvejskørsel. Hastighedsgrænsen på de svenske motorveje er 90 km/t for busser.

Umiddelbart kunne det altså godt se ud som, det er nødvendigt for chaufføren at trykke lidt ekstra på speederen engang i mellem, hvis køreplanen skal holdes!

Sprit på linie 6A
Alkohol og kørsel hører ikke sammen - og slet ikke, når man kører med passagerer. Så vidt vides er spritkørsel da også fyringsgrund hos alle busselskaber, hvilket dog naturligvis først er en sanktion, når affæren bliver opdaget.

Den 24. januar modtog Politiet i København en anmeldelse fra passagerer i en bus på linie 6A i Vesterbrogade. Passagererne mente, at hårde opbremsninger og en høj fart var noget foruroligende. Politiet tog derfor ud for at stoppe bussen.

I den stoppede bus viste det sig, at chaufføren havde en promille på 0,5. Men hvad værre var: det var den forkerte bus! Da den rigtige bus blev fundet, viste det sig, at chaufføren i denne havde en promille på 1,03.

Begge chaufførerne er efterfølgende blevet bortvist fra deres arbejdsplads, Connex i Gladsaxe, der kører linie 6A.

Politiet stopper normalt ikke busser for alkoholtest af hensyn til passagererne, men få dage efter episoden på linie 6A mødte Politiet op ved busterminalen i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården og lod alle chauffører blæse i alkoholmeter, hvilket da også gav anledning til nogen forsinkelse men til gengæld ikke til konstatering af yderligere tilfælde af spritkørsel.

Kilde: Säfflebussens køreplan for rute 150 [http://www.safflebussen.se/se/html/tidtabel/tidtabell_01/150_tid_01.htm, 08.02.04], eksemplet er beregnet ud fra turen med afgang fra Stockholm kl. 07.45; Kraks Ruteplan; Trafikförordning (1998:1276) [http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm, 08.02.04]; dagspressen

Se også:

Køreplan for Säfflebussens rute 150
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
24. juli 2004

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/280
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.