Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2003

13. udbud i HUR er påbegyndt

Af Thomas de Laine

Medio marts udsendte HUR udbudsmaterialet til det 13. udbud. Tilsyneladende ikke skræmt af dette tal, udbydes denne gang 102 busser med 484.200 vogntimer pr. år fordelt på 7 enheder med hver 9-32 busser.

Det er følgende kørsel, der er udbudt:

1. Linie 3A - 67.300 vogntimer/år, 15 stk. 12 m-busser
2. Linie 4A - 124.500 vogntimer/år*, 32 stk. 13,7 m-busser
3. Linie 29 - 47.500 vogntimer/år, 12 stk. 12 m-busser
4. Linie 34 - 27.500 vogntimer/år, 5 stk. 12 m-busser
5. Linie 40, 47 og 48 - 64.700 vogntimer/år, 17 stk. 12 m-busser
6. Linie 73, 77 og 78 - 37.000 vogntimer/år*, 9 stk. 12 m-busser
7. Linie 131, 142 og 166 - 56.000 vogntimer/år, 12 stk. 12 m-busser

* Foreløbigt bus- og vogntimetal, da der især på linie 73 er mulighed for ændringer.

Driftsstart skal være 14. december 2003, hvor der forventes at være køreplansskift i forbindelse med åbningen af metroens etape 2b. Det er som bekendt politisk besluttet, at der til den tid endvidere skal reduceres i busdriften. Derfor vil der til december udløbe kontrakter svarende til mere kørsel end ovenstående.

Ved tilbudsgivningen kan op til 3 enheder kombineres, men der skal også afgives tilbud på enhederne hver for sig. Tilbudsfrist er i øvrigt 7. april kl. 12.00.

Alle busser skal være lavgulvs-/laventrébusser. A-busser skal have klimaanlæg og særligt IT-udstyr. Ledbusser kan efterspørges under forhandlingerne, idet der også denne gang er tale om udbud efter forhandling.

Kontrakten er som udgangspunkt 6-årig fra december 2003 til efteråret 2009. HUR kan forlænge (en del af) kontrakten med 1 år frem til næste køreplansskift forår/sommer. Ved enighed mellem HUR og entreprenøren kan kontrakten forlænges til maksimalt 2011, altså ikke til en varighed over 8 år. Dette gælder også, hvis HUR har udnyttet sin option på en 1-årig kontraktforlængelse.

Som noget nyt, kan der i 13. udbud bydes med busoverdragelse ved kontraktophør, men kun hvis der bydes med nye busser. Der skal samtidig også bydes uden busoverdragelse. Busoverdragelsen vil i givet fald omfatte kontraktbusserne på kørslen og skulle ske direkte mellem tabende og vindende entreprenør - altså uden om HUR. Det bliver spændende at se, om denne mulighed tages i anvendelse af såvel tilbudsgiverne som HUR.