Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Busstrejke: 80 chauffører bliver ikke virksomhedsoverdraget

Af Thomas de Laine

Torsdag og fredag i denne uge var den københavnske bustrafik ramt af arbejdsnedlæggelser. Strejken skyldes, at et antal buschauffører på de City-Trafik-linier, der skal overgå til Connex og Arriva pr. 25. maj, sandsynligvis ikke bliver virksomhedsoverdraget og derved mister deres job.

Virksomhedsoverdragelse?
Normalt er chaufførerne sikret fortsat beskæftigelse hos det nye selskab, når buskørsel skifter entreprenør ved f.eks. en licitation. Men denne gang er situationen anderledes. Ganske vist overgår et antal buslinier fra City-Trafik til Arriva og Connex, men disse selskaber overtager linierne som kompensation for nedskæringer i deres egen kørsel, hvilket HUR er forpligtet til i kontrakterne. City-Trafiks kontrakt på kørslen udløber den 25. maj, og HUR har klaret nedskæringerne som følge af metroens åbning ved ikke at genudbyde denne kørsel.

Arriva og Connex' egne chauffører og eget materiel forventes anvendt til den kørsel, City-Trafik står for nu. Det er chauffører og materiel, der i dag anvendes til linier, som skæres væk. Men det er altså ikke en opgave, der overdrages til Arriva og Connex - kun nogle buslinier. Teknisk set, bliver Arriva og Connex' eksisterende kontrakter bare ændret til at omfatte City-Trafiks kørsel, mens City-Trafiks kontrakt ikke fornyes. Derfor er City-Trafiks chauffører sandsynligvis ikke sikret fortsat ansættelse hos Arriva og Connex iht. virksomhedsoverdragelsesloven, eftersom der netop ikke er tale om virksomhedsoverdragelse.

Det er chaufførerne selvsagt utilfredse med. De føler sig trådt på af HUR, hvis dispositioner har forårsaget den aktuelle situation. Ganske vist kan chaufførerne formentlig relativt let få job igen, da der er stor udskiftning af buschauffører, og ændringerne sker kort før sommerferien, men de mister alligevel deres anciennitet. Der er dog ikke nogen vej uden om, at der må fyres chauffører et eller andet sted i systemet, eftersom der skal skæres kørsel væk.

Det uheldige i sagen er, at der kommer to runder af nedskæringer mere, og de vil ganske sikkert foregå på samme måde: kontrakter, der udløber, bliver ikke genudbudt, og de chauffører, der er beskæftiget ved denne kørsel, mister deres arbejde. Skulle det vise sig, at situationen faktisk er omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven, står nogen - enten HUR eller de overtagende selskaber - med et slemt økonomisk problem.

Chaufførerne mødte fredag op i HURs reception på Toftegårds Plads. De kræver garanti for, at de kan beholde deres job. Man kan sige, at chaufførerne har alt at vinde, men det må nok anses for usandsynligt, at de kan beholde deres arbejde. Chaufførerne vil have HUR til at tage ansvar i sagen, men trafikdirektør Johannes Sloth, HUR, sagde fredag til TV2/Lorry, at fagforeningerne, entreprenørerne og "branchen" må klare sagen - om nødvendigt ved en domstol. Chaufførerne varsler flere strejker.

Selve strejken
Torsdag d. 20. februar var det således 80 chauffører hos City-Trafik på Islands Brygge, der nedlagde arbejdet, hvilket medførte, at linierne 31, 32, 33, 36, 72E og 75E ikke kørte. Men det var fredag, strejken bredte sig: Da var det både City-Trafiks chauffører på Islands Brygge og naboanlægget Thorvald Borgs Gade, der nedlagde arbejdet. Desuden sympatistrejkede chaufførerne hos Connex i Vasbygade. City-Trafiks chauffører blokerede endvidere Connex' garager i Ejby og Valby (og Vasbygade?), så alt i alt var følgende linier ude af drift fredag morgen:

3, 8, 12, 13, 18, 22, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 39, 40, 47, 69, 72E, 73, 75E, 77, 78, 100S, 117, 118, 119, 129, 130, 131, 132, 133, 135, 136, 137, 142, 166, 185, 200S, 250S, 530P og 539P

Blokaden foran Ejby garage blev dog brudt, og også busserne fra Connex i Valby kom ud at køre igen. I Vasbygade valgte buschaufførerne ikke at køre ud. Det meste af dagen var det således kun følgende linier, der ikke kørte:

3, 12, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 40, 47, 72E, 73, 75E, 77, 78, 80N, 97N, 100S, 185 og 250S

Kørslen forventes normal igen lørdag morgen kl. 04.00, men det er højst sandsynligt ikke den sidste arbejdsnedlæggelse i denne omgang.

Kilder: http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=257158; Lokalrapporten på TvDanmark/Kanal 2 kl. 17.30 21.02.03&59; TV2/Lorry kl. 19.30 21.02.03; HUR Kundecenter

Se også:

Virksomhedsoverdragelsesloven (lovbek. nr. 710 af 20.08.2002) på Retsinfo.dk

Dagbladet Arbejderen om sagen og en strejke i efteråret 2002
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
21. februar 2003

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus (19. jul. 17)

Movia 16. udbud i gang (17. jul. 17)

Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/249
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.