Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2003

Silkeborg-fabrikken konkurs

Af Thomas de Laine

Vest-Busscar Silkeborg A/S indgav torsdag d. 13. februar konkursbegæring. Konkursen er en historisk begivenhed, fordi fabrikken, der tidligere var kendt som Dansk Automobil Byggeri (DAB), har bygget busser siden 1912. Fredag indstilledes produktionen på Danmarks fordum største busfabrik. I alt står 145 ansatte nu uden arbejde.

For et år siden - 1. februar 2002 - blev DAB-fabrikken solgt til det norsk-brasilianske Vest-Busscar (Vest-Buss er norsk og ejer 65 pct., Busscar Ônibus er er brasiliansk og ejer 35 pct.). DABs rolle har siden været at bygge Vest-busser, samt at samle chassisser med karrosserier fra Busscar i Brasilien - primært turistbusser tiltænkt det europæiske marked. Denne produktion var planlagt opstartet i august 2002 men kom aldrig nogensinde igang. I efteråret begyndte produktionen af Vest-busser.

Sideløbende hermed har den tidligere produktion af Scania-modellerne været under udfasning. Endnu i efteråret 2002 byggedes Scania OmniLine-busser (højgulvsrutebiler), mens produktionen af OmniLink (laventrébus) og OmniCity (lavgulvsbus) helt havde forladt Silkeborg.

I oktober sidste år deltog jeg selv i et besøg på Silkeborg-fabrikken. Der var ikke mere end 10-15 busser under bygning, og det var dels Vest-busser og dels OmniLine-busser, der var ved at blive bygget. Man forventede på det tidspunkt at modtage de første brasilianske karrosserier inden for kort tid.

Årsagen til konkursen skulle ifølge Vest-Busscars egen pressemeddelelse være akutte likviditetsproblemer som følge af, at netop karrosserier fra brasilianske Busscar er udeblevet. Det brasilianske firma Busscar Ônibus har som mange andre sydamerikanske selskaber økonomiske problemer, og en plan for refinansiering af den brasilianske fabrik er trukket ud.

Vest-Busscar Silkeborg har siden 29. januar forsøgt at finde andet driftsgrundlag. Den usikre økonomiske situation har imidlertid gjort det umuligt for Vest-Busscar Silkeborg at skaffe den nødvendige kapital. Man havde fastsat en tidsfrist på 14 dage, og da den nu er udløbet, har Vest-Busscar Silkeborg A/S som nævnt den 13. februar indgivet konkursbegæring til skifteretten i Silkeborg.

"Det er ikke fordi, vi mangler ordrer, men vi mangler karosserier fra Brasilien til videre montering," sagde adm.dir. Finn Dahl Pedersen omkring 5. februar, hvor Børsen Online bragte et Ritzau-telegram om busfabrikkens krise.

12. februar fik bestyrelsen at vide, at det foreløbige resultat for 2002 var et underskud på 30 mill. kr.

"Uden forventning om at kunne få leveret det tilstrækkelige antal buskarrosserier fra vores samarbejdspartner i Brasilien, var budgettet af en sådan karakter, at det ville være ganske uforsvarligt at fortsætte driften. På den baggrund traf bestyrelsen beslutningen om at lukke," oplyser bestyrelsesformanden, Øjvind Basse Vik, til Midtjyllands Avis d. 13. februar.

De 145 ansatte, der nu står uden arbejde, er faglærte, og de fleste er organiseret i Dansk Metal. Mange af dem har været på fabrikken i mange år.

Historien om DAB
DAB blev som nævnt grundlagt i 1912 af I.W. Darr. Fabrikken er mest kendt for den omfattende bygning af busser på bl.a. AEC- og Leyland-chassiser i efterkrigsårene. DAB var således i en årrække ejet af britiske Leyland, der som bekendt heller ikke rigtig er mere.

I forbindelse med omstillingen fra sporvejsdrift til busdrift i København i årene 1964-1972 leverede Leyland-DAB i alt cirka 550 busser, de såkaldte serie 1- og serie 2-busser. I den forbindelse udvidedes kapaciteten på fabrikken til en noget større årlig produktion, og DAB blev Danmarks største busfabrik.

I 1980'erne blev DAB imidlertid solgt til United Bus, der senere gik konkurs, hvorefter DAB-Silkeborg var danskejet i nogle år. I 1994 købte Scania fabrikken, og der fulgte nogle år, hvor Scania introducerede nye modeller, hvorefter produktionen af DABs egne modeller skulle stoppe.

Det var desværre kun det sidste, der for alvor lykkedes! Scania OmniCity og OmniLink er aldrig leveret i større antal i Danmark. Kun OmniLine-typen har haft en vis succes. De seneste år er der således produceret ret få busser i Silkeborg. Sidste rigtig store år var 1998, hvor leveringen af DABs flaskegasbus til HT-området i forbindelse med HTs 7. udbud optog hele fabrikken i et år. I 2002 solgte Scania så Silkeborg-fabrikken fra, hvilket dog ikke alene skal ses som et resultat af de dårlige resultater her.

Med konkursen i Silkeborg er der kun én dansk busfabrik tilbage, og det er Volvo-ejede Aabenraa Karrosseri, der ikke overraskende bygger Volvo-busser. Typerne, der produceres her, er magen til dem, der bygges af svenske ligeledes Volvo-ejede Säffle. Fabrikken i Silkeborg skal muligvis fremover bruges som butikscenter.

Mere om DABs historie: I 1987, hvor DAB kunne fejre 75 års jubilæum, er der udgivet en bog om fabrikken. Man kan også læse om fabrikken i bogen Danske Busser (Folke-Vallin, 1986), der nok er lidt lettere at komme i nærheden af for de fleste. Om DABs bustyper kan f.eks. læses i samme bog eller Kai W. Mosgaards bøger 10 år med HT-busser (1984) eller Busdivisionen 1984-1995 (1996).

Kilder: Pressemeddelelser fra Vest-Busscar af 29.01. og 13.02.03 [http://www.hornindal.org/vest/database/nyhet_d.asp?id=42, 15.02.03; http://www.hornindal.org/vest/database/nyhet_d.asp?id=41, 15.02.03]; Børsen Online 05.02.03 [http://www.boersen.dk/dagens-nyheder/?ids[]=48544, 15.02.03]; Midtjyllands Avis 13.02.03 [http://www.midtjyllandsavis.dk/default.asp?art=7868, 15.02.03]; TV2/Østjylland 13.02.03 [http://www.tv2oj.dk/news_show_s.asp?newsID=5599; 15.02.03]