Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2003

Busændringer 25. maj - metroens etape 2a

Af Thomas de Laine

Der er flere nye A-buslinier og flere linienedlæggelser på vej. Efter planen åbner metroens etape 2a mellem Nørreport st. og Frederiksberg st. den 25. maj. Samtidig skal der fjernes 72.000 bustimer. I alt oprettes 3 nye linier, mens 4 linier nedlægges og 21 ændres. Endelig får 3 linier nye linienumre.

Nedenstående oversigt skal tages med et vist forbehold, men da entreprenørerne i henhold til kontrakterne skal have besked senest 3 måneder i forvejen, skal detailkøreplaner ligge klar senest 24. februar.

Nye A-busser
Linie 1A oprettes mellem Hellerup st. og Avedøre st. med ruteføring som nuværende linie 650S, men erstatter dog også linie 16 på en delstrækning.

Linie 6A oprettes mellem Rødovrehallen og Emdrup Torv med ruteføring som linie 550S og 28 mellem Rødovrehallen og Stormgade og herfra ad Nørregade - Nørreport st. - Nørre Voldgade til Sølvgade og som nuværende linie 10 til Emdrup Torv.

Se de præcise ruteføringer i artiklen A-busnettet - linieoversigt.

Til december åbner de to sidste A-buslinier. Det er linie 3A, der svarer til nuværende linie 3, og linie 4A, der får ruteføring nogenlunde som nuværende linie 100S, idet den dog ikke føres til Lergravsparken st. Desuden standser den selvfølgelig ved alle stoppesteder.

Øvrige linier
Nuværende linie 1 får nyt linienummer 15; se denne.

Linie 2A føres til "Ved Stationen" i Kastrup, idet linie 12 og 2A bytter ruteføring her, og hver anden tur fortsætter til Lufthavnen.

Nuværende linie 6 får nyt linienummer 26; se denne.

Nuværende linie 8 får nyt linienummer 48; se denne.

Linie 10 afkortes og omlægges, så der ikke køres til Emdrup Torv men til Nørreport st., og omlægges ad Istedgade i stedet for linie 16. Endelig forlænges linien fra Vigerslev til C.F. Richs Vej st., så der bliver S-togsforbindelse.

Linie 12 omlægges via Hedegaardsvej til Lufthavnen, idet linie 2A og 12 bytter ruteføring i Kastrup, og via Rådhuspladsen i stedet for via Hovedbanegården. Om aftenen køres der ikke mellem Hedegaardsvej og Lufthavnen. HUR forhandler med SAS, der har betalt for ekstra kørsel mellem Hedegaardsvej og Lufthavnen.

Linie 13 omlægges, så den erstatter linie 550S mellem Glostrup st. og Rødovre og linie 8 mellem Vanløse og Bellahøj, så der fremover køres Glostrup st.-Bellahøj!

Linie 14 forlænges til Klampenborg st. til erstatning for linie 6.

Linie 15 er en ny linie, der består af den gamle linie 1 mellem Ryparken og Rødovre, og linie 28 mellem Damhustorvet og Herlev st. Linien kører således Ryparken-Herlev st.

Linie 16 nedlægges, men erstattes af linie 1A, 6A, 10, 17E, 22 og 69.

Linie 17E er en ny linie mellem Enghave st. og Teglholmen, der erstatter linie 16s nuværende kørsel til Teglholmen.

Linie 21 omlægges til Rødovre st. i stedet for linie 1 mellem Ålholm Plads og Rødovre st. Linie 10, 132 og 133 erstatter linie 21s kørsel i Vigerslev.

Linie 22 forlænges fra Hvidovre Hospital til Brøndbyskoven til erstatning for linie 16.

Linie 26 er en ny linie, der består af den gamle linie 6 mellem Ålholm Plads og Østerport st. og en del af linie 29 til Langelinie. Linien kører således Ålholm Plads-Langelinie.

Linie 28 nedlægges, men erstattes af linie 6A, 15 og 26.

Linie 29 forlænges fra Vanløse st. til Ålekistevej og omlægges i City ad Toldbodgade, hvorved der bliver bedre forbindelse til linie 901/902 (havnebusserne) ved Nordre Toldbod. Den ene gren nord for Østerport st. overtages af den nye linie 26.

Linie 34 omlægges, så der ikke køres til Ørestad st. I stedet gaffeldeles linien, så der køres til enten Finderupvej eller Tårnby st. Herved opnås, at Slusevej aflastes.

Linie 47 kommer til at betjene det nordøstlige Amager til erstatning for linie 72E.

Linie 48 er en ny linie, der består af den gamle linie 8 mellem Rådhuspladsen og Refshaleøen.

Linie 67 og 68 omlægges ad Borups Allé og Rosenørns Allé og får forbindelse til metroen ved Forum st.

Linie 69 omlægges ad Rantzausgade til erstatning for linie 8 og 13 og ad Frederiksborgvej til erstatning for linie 16.

Linie 72E nedlægges, da linie 2A får øget betjeningen af Kastrup. Linie 48 udvides på Holmen.

Linie 77 og 78 og omlægges ad Hedegaardsvej - Engvej i stedet for Wibrandtsvej, så der opnås en bedre lokal betjening af området.

Linie 132 forlænges fra Friheden st. til Valby st. via Vigerslevvej og Kulbanevej til erstatning for linie 21 og 133.

Linie 133 omlægges ad Folehaven og Retortvej til erstatning for linie 21.

Linie 550S nedlægges, men erstattes af linie 6A, 13 og 29.

Linie 650S omlægges, så der fra Hvidovre Hospital køres via Teglholmen og Fisketorvet til Kvæsthusbroen. Linien kører således Avedøre st.-Kvæsthusbroen.

Kontrakter
Samtidig med køreplansskiftet træder HURs 12. udbud i kraft, og i lighed med i oktober 2002 skifter en del linier mellem entreprenører og kontrakter.

Af de oven for nævnte linier kan det oplyses, at linie 1A er vundet i 12. udbud af City-Trafik A/S og linie 6A af Connex Danmark A/S. Endvidere blev linie 72E vundet af City-Trafik, men da linien nedlægges, skal City-Trafik have anden kørsel i kompensation.

Linie 12, 31, 32, 33, 34, 36 og 75E, der i dag køres af City-Trafik på Thorvald Borgs Gade og Islands Brygge, overgår til Connex og Arriva Danmark i kompensation for kørselsnedgang. Derudover vil der givet vis forekomme rokader mellem entreprenører og kontrakter for en del andre linier. Bl.a. skal nogle af City-Trafiks dobbeltdækkere placeres på en anden linie - de kører på linie 72E i dag.

Kilde: Dokumentet "A-busser og busomlægninger i etape 2A (maj 2003)" fra Trafikudvalgets møde 4. februar 2003 [http://www.hur.dk/view.asp?ID=1782; 06.02.03]