Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

17 nye lavbagperronbusser til Århus Sporveje

Af Thomas de Laine

Efter to gange at have indsat lavgulvsbusser uden videre succes, prøver Århus Sporveje nu med lavbagperronbusser. Sent i 2002 indsattes 17 stk. Volvo B12/Aabenraa med lav bagperron i driften. Der er tale om 13,7 meter lange busser, der i øvrigt er indrettet som Århus-bybusser, altså med dørplacering 2-0-2.

Bybusser i hele resten af landet er ellers lavgulvsbusser i dag, men i Århus har man valgt at fastholde sin særstatus. Andre Århus-specialiteter er efterhånden også indstigning ad bagdøren og ikke-udliciteret busdrift ved det kommunale Århus Sporveje.

Århus Sporvejes tidligere erfaringer
Faktisk var Århus Sporveje med til at udvikle en lavgulvsbustype i form af den såkaldte "travolator", der leveredes fra DAB i 1987. Bussen var opbygget med helt plant gulv og hjul helt bag i og foran fordørene. Det blev aldrig til andre busser end prototypen, men DABs servicebustype, der introduceredes i 1990, fik da lov til at arve meget fra travolatoren. Travolatoren er for øvrigt bevaret hos Bushistorisk Selskab.

I 1993 modtog Århus Sporveje 12 stk. DAB-lavgulvsbusser af den såkaldte serie 15 mk. I. Man var ikke tilfredse, og fortsatte derfor med køb af højgulvsbusser i de efterfølgende år. I 2001 prøvede man igen med 20 stk. Scania Omnilink-laventrébusser, men de faldt heller ikke i århusianernes smag. Nu skal det så vise sig, om de 17 første lavbagperronbusser skal blive til flere.

Kilder: Århus Sporvejes hjemmeside [http://www.sporveje.dk/nyhed/nybus02/nybusix.html, 04.01.03]; Peters Busside [http://www.petersbusside.dk/nyheder.html#011202, 04.01.03]

Se også:

20 lavgulvsbusser til Århus Sporveje (22. jan. 01)

ÅS - 17 nye 13,7 m busser fra Peters Busside med en yderligere beskrivelse af de nye busser

Århus Sporvejes hjemmeside med en omtale af de nye busser og tegning

Omtale og billede mv. af DAB-travolatoren
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
8. januar 2003

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/244
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.