Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2003

17 nye lavbagperronbusser til Århus Sporveje

Af Thomas de Laine

Efter to gange at have indsat lavgulvsbusser uden videre succes, prøver Århus Sporveje nu med lavbagperronbusser. Sent i 2002 indsattes 17 stk. Volvo B12/Aabenraa med lav bagperron i driften. Der er tale om 13,7 meter lange busser, der i øvrigt er indrettet som Århus-bybusser, altså med dørplacering 2-0-2.

Bybusser i hele resten af landet er ellers lavgulvsbusser i dag, men i Århus har man valgt at fastholde sin særstatus. Andre Århus-specialiteter er efterhånden også indstigning ad bagdøren og ikke-udliciteret busdrift ved det kommunale Århus Sporveje.

Århus Sporvejes tidligere erfaringer
Faktisk var Århus Sporveje med til at udvikle en lavgulvsbustype i form af den såkaldte "travolator", der leveredes fra DAB i 1987. Bussen var opbygget med helt plant gulv og hjul helt bag i og foran fordørene. Det blev aldrig til andre busser end prototypen, men DABs servicebustype, der introduceredes i 1990, fik da lov til at arve meget fra travolatoren. Travolatoren er for øvrigt bevaret hos Bushistorisk Selskab.

I 1993 modtog Århus Sporveje 12 stk. DAB-lavgulvsbusser af den såkaldte serie 15 mk. I. Man var ikke tilfredse, og fortsatte derfor med køb af højgulvsbusser i de efterfølgende år. I 2001 prøvede man igen med 20 stk. Scania Omnilink-laventrébusser, men de faldt heller ikke i århusianernes smag. Nu skal det så vise sig, om de 17 første lavbagperronbusser skal blive til flere.

Kilder: Århus Sporvejes hjemmeside [http://www.sporveje.dk/nyhed/nybus02/nybusix.html, 04.01.03]; Peters Busside [http://www.petersbusside.dk/nyheder.html#011202, 04.01.03]