Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

DSB vinder kørsel i Sverige

Af Thomas de Laine

Det lokale togselskab Tågkompagniet og DSB skal i samarbejde drive Roslagsbanan i det nordøstlige Stockholm. Det besluttede Storstockholms Lokaltrafik tirsdag d. 27. august. Dermed har DSB for første gang vundet kørsel i udlandet.

Kørslen skal påbegyndes 7. januar 2003, og kontrakten er 5-årig. Banen er 65 km lang og har årligt 9,5 mill. passagerer. Kontraktsummen er 157 mill. SEK årligt, og det svarer til lidt under halvdelen af de indtægter, DSB mister ved Arrivas overtagelse af midt- og vestjyske strækninger, der finder sted netop samtidigt.

"Det er DSBs strategi at finde en lokal partner de steder, hvor vi vil operere i udlandet. Kombinationen af DSBs stærke organisation og lokalkendskabet gør os sammen meget effektive," siger DSBs administrerende direktør Keld Sengeløv.

Tågkompagniet har omvendt valgt DSB blandt flere andre statslige selskaber i Europa. Valget faldt på DSB, fordi DSB er en seriøs virksomhed med orden i økonomien, og fordi de to selskabers "nordiske virksomhedskultur" passer godt sammen. Desuden lægges der i pressemeddelelsen vægt på, at det er kvalitet, de to selskaber går efter.

DSB ser sig også om efter andre strækninger i udlandet. Strategien er, at 20 pct. af DSB-koncernens omsætning om nogle år skal udgøres af forretninger i udlandet. Det er et vilkår for DSBs kørsel i udlandet, at eventuelle tab ikke må få betydning for jernbanedriften i Danmark. Kørslen i udlandet og Danmark holdes derfor økonomisk adskilt. DSB regner dog ikke med, at kørslen i Sverige vil give underskud.

Det er med ret kort frist, kørslen skal overtages. Derfor går forhandlinger om løn- og ansættelsesvilkår meget hurtigt igang.

Kilde: Pressemeddelelse fra DSB og Tågkompagniet 27.08.02; Berlingske Tidende 28.08.02

Se også:

DSBs hjemmeside har nok snart mere information om sagen.
Storstockholms Lokaltrafik - en slags stockholmsk svar på HT/HUR.
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
28. august 2002

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/228
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.