Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2002

Ny praksis ved forsinkelser på Kystbanen

Af Thomas de Laine

DSB bekendtgjorde for nylig, at man fra 15. juni indfører en ny praksis ved forsinkelser på Kystbanen. Den nye praksis består i at springe mindre benyttede stationer over for at vinde tid i stedet for som hidtil at standse ved alle stationer indtil Nivå, og vende toget dér - til skade for de passagerer, der skulle længere. Den nye metode har S-togspendlere i øvrigt kendt til i årevis.

Rent faktisk er der tale om en serviceforbedring: De små stationer, der er tale om - Klampenborg, Vedbæk og Skodsborg - har tilsammen kun ca. 10 pct. af de rejsende, mens stationerne nord for Nivå har over halvdelen. Man vil altså komme til at køre flere til rette sted med det samme end hidtil, og de passagerer, der må vente på det næste standsende tog kan trøste sig med, at ikke to tog i træk vil springe stationer over. Og det bliver naturligvis annonceret i højttalerne, inden toget begynder at køre uden stop.

At pressen fortrinsvis fremstillede historien som et nyt slag mod pendlerne på Kystbanen er en helt anden ting. Den største fejl var måske, at DSB i det hele taget udsendte en pressemeddelelse om sagen.

Kilder: Pressemeddelelse fra DSB 11.06.02 og 15.06.02