Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

400 nye busser eller færre nedskæringer?

Af Thomas de Laine

HURs 12. udbud af rutekørsel nærmer sig og vil få virkning fra maj 2003. En del af de kontrakter, der umiddelbart stod til udløb her, er blevet forlænget, men alligevel står kontrakter på 400 busser til udløb. Det er kontrakter fra 5. og 7. udbudsrunde, fortrinsvis med Arriva Danmark, Connex Transport og City-Trafik. De to førstnævnte selskaber har et stort antal gasbusser på disse kontrakter.

Går det som det plejer, vil der næste sommer blive indsat hundredevis af nye busser på linierne i København, mens de 5-7 år gamle busser, der kører på linierne i dag, bliver overflødige. Især kan gasbusserne ikke forventes at klare sig godt i konkurrencen.

Disse busser får entreprenørerne svært ved at genplacere, hvad enten det er i HT-området eller uden for HT-området eller for den sags skyld i udlandet. Det skyldes flere forhold: Dels har HT stillet så specielle krav til busserne, at de ikke kan anvendes andre steder i landet (Vejle skulle være en undtagelse, men de får nye busser i juni 2002), dels er der tale om et antal, som brugtbusmarkedet umuligt kan opsuge på én gang. I udlandet bliver det formentlig også svært at finde købere til flere hundrede specialbyggede københavnske bybusser. Gasbusserne må også formodes at klare sig dårligere på de tre nævnte punkter.

Udskiftning af ikke udtjente busser er en økonomisk ulempe for entreprenørerne, der afskriver busserne over 10-12 år (egentlig burde det være 5-6 år, men så kan man ikke vinde licitationerne). Det er også en økonomisk ulempe for HUR, der alt andet lige må formodes at skulle betale mere for kontrakter med fabriksnye busser end for kontrakter med brugte busser. Og endelig er det en økonomisk ulempe for samfundet.

Det går også ud over passagererne. HUR er inde i en periode, hvor kørslen indskrænkes, selvom der er overfyldningsproblemer flere steder. Det kan ikke undgå at koste passagerer.

Nu er spørgsmålet så: Skal HUR lade entreprenørerne erstatte deres ikke udtjente materiel med nye busser for en halv milliard kroner, eller skal HUR lade busserne køre videre og spare penge, der så kunne bruges til at undgå yderligere forringelser af betjeningen?

Selvfølgelig kan HUR ikke i en licitation på forhånd sige, at de vil have brugte busser eller bestemte busser, men udbuddet kunne tilrettelægges, så man lagde op til, at bud med brugt materiel ville klare sig godt, og man kunne signalere, at man var indstillet på, at lade de "gamle" busser køre videre.

Se også:

Busudskiftning i privatiseringens årti - en artikel, der uddyber problemet
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
23. april 2002

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/207
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.