Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2002

Regeringen vil frigive fjernbusserne

Af Thomas de Laine

Til marts vil regeringen fremlægge et lovforslag: Busselskaberne skal have ret til at køre ekspresbusruter rundt omkring i landet - frit! DSB overvejer at gå ind i fjernbuskørsel, og vognmændene er skeptiske.

Trafikminister Flemming Hansen (K) vil gøre det frit at køre fjernbusser i Danmark. Ruterne skal dog fortsat gå over mindst to amtsgrænser, og busselskaberne skal godkendes af Færdsselsstyrelsen. Trafikministeren forventer mange nye ruter og at især ældre og studerende vil vælge bussen i stedet for toget. Han peger på gode erfaringer i Sverige og Norge.

Det bliver frit, hvor mange busruter, der skal være, og hvor de må køre henne (med ovennævnte begrænsninger). Dette kunne ende i et kaos, hvor alle vil køre de samme, attraktive ruter. Det bliver dog markedet, der skal løse dette problem, hvis det står til trafikministeren.

Danske Busvognmænd skeptiske
Umiddelbart skulle man jo mene, at frigivelse af fjernbusruterne ville være lige vand på busvognmændenes mølle. De har i flere år kæmpet med meget stram lovgivning og dårlige forhold for fjernbuskørslen. Men fuldstændig frigivelse er for meget:

"Der er behov for visse retningslinier for buskørslen, ellers bliver det ikke til fordel for kunderne. Vi er enige i grundtanken om liberalisering, men hvis markedet bliver totalt frit, så er det et spørgsmål, om det giver kunderne bedre muligheder. En vis form for kriterier er nødvendige," siger formand Steen Fris, Danske Busvognmænd, til Ritzau. Steen Fris omtaler muligheden for, at et busselskab dumper priserne, indtil konkurrenterne har givet op, for derefter at sætte prisen op.

DSB og fjernbusser
Trafikminiseren mener ikke, at ruterne vil være en trussel for DSBs økonomi, eftersom DSB har stor succes med InterCity og rejseaktiviteterne. Det gamle argument for ikke at give tilladelse til flere fjernbusruter har ellers under de socialdemokratiske trafikministre været hensyntagen til DSB.

DSB regner selv med at miste både passagerer og penge, hvis fjernbusserne bliver givet fri. DSB vil undersøge alle muligheder for at give busserne konkurrence, siger Bjørn Wahlsten, direktør for DSB Passagertog, der ikke mener, at der er plads til en masse nye busruter i Danmark. "Det vi har set i udlandet i Sverige, Norge og England er, at der starter en masse nye ruter, og så dør de 80 procent, når det hele har stabiliseret sig," siger han.

I en pressemeddelelse fra DSB siger Wahlsten videre: "Vi føler os allerede nu godt rustede i forhold til specielt de unge og de ældre passagerer, som vi de sidste år har lavet mange gode tilbud til. Især de Wildcards, der giver mellem 25 og 50 procent rabat til de unge. Derudover har vi også forbedret rabatten til de ældre, der også har mulighed for at rejse med 50 procent rabat på billigdage." Han forventer derfor, at størstedelen af danskerne fortsat vil tage toget. "Hvis ikke må vi jo overveje at supplere vores togstrækninger med busser"!

Fjernbusser i Danmark indtil nu
Fjernbusruterne har ellers ikke hidtil haft særligt gode forhold i Danmark. I mange år var de eneste større ruter Thinggaards Frederikshavn-Esbjerg og Aalborg-København, Søndergaards Fjerritslev-København, Abildskous Århus-København og Gråhundbus' København-Ystad(-Rønne).

Midt i 1990'erne forsøgte nogle vognmænd sig med et landsdækkende ekspresbusnet kaldet Danbus. Det blev dog ikke nogen succes og er helt opgivet. Oktober 1995 begyndte en række jyske amter at drive X-Bus-ruterne i fællesskab. Disse ruter køres dog i trafikselskabernes regi.

En forsøgsordning siden 2000 har været udbuddet af fem fjernbusruter over Storebælt, som Myldretid tidligere har beskrevet. Af de fem første ruter, blev kun de fire oprettet, og den sidste blev indstillet i 2001. Der er for tiden ingen af disse ruter i drift, og kørslen er blevet genudbudt.

Såfremt det nye forslag til fjernbuskørsel bliver vedtaget nogenlunde som omtalt, vil det altså formentlig blive begyndelsen til et nyt kapitel i dansk bushistorie.

Kilder: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=198247 (fra Ritzau), 31.01.02; http://www.jv.dk/vis_lokal_nyhed_sidste_nyt.asp?ID=20020131:RB:0284:0, 31.01.02; pressemeddelelse fra DSB 31.01.02