Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2001

Den bilfri weekend i bakspejlet

Af Thomas de Laine

Lørdag og søndag d. 22. og 23. september var bilfri dage i det centrale København. Inden for voldgaderne og Christianshavn måtte der kun køre busser, taxaer og biler med særlig tilladelse. Også andre europæiske storbyer holdt bilfri dage i forbindelse med Miljøtrafikugen.

Dette affødte naturligvis en del protester. Blandt andet frygtede datailhandlen, at man ville miste omsætning i butikkerne i området, ligesom hotellerne ikke var glade for ideen. Ret sent måtte man give den indrømmelse, at også taxaer skulle have adgang til det bilfri område.

Københavns Kommune holdt dog fast i beslutningen, ligesom man har fastholdt de omstridte p-restriktioner i brokvartererne. Dét er trods alt rosværdigt, selvom bilfri dage nok egentlig bare generer en masse mennesker og ingen varig effekt har.

At der var meget få biler på gaden kunne godt mærkes. Mange steder var der arrangementer ude på kørebanerne, og fodgængere og cyklister krydsede vejene, som var de græsplæner i en park. Folk følte sig nok lidt mere i sikkerhed for biler, end de egentlig var. Jeg har i hvert fald aldrig set så mange uforsvarlige fodgængere og cyklister på én dag. Det må være gået galt nogen steder. På Kongens Nytorv havde en bus nær nedlagt en barnevogn, som forældrene skubbede ud på vejen uden at se sig for.

Ekstrabusser
Af hensyn til den ekstra passagertilstrømning, der kunne forventes, var der indsat ekstrabusser på linie 8 og 29. Endvidere kørte der to såkaldte Citylinier, linie C1 og C2, som blev betjent med særligt udsmykkede gasbusser fra bl.a. linie 6. Linie C1, C2 og ekstrabusserne begyndte allerede at køre fredag d. 21. og fortsatte til og med søndag.

Linie C1 kørte mellem Kongens Nytorv og Nørreport st. via Nytorv/Gammeltorv. Ved Nørreport st. vendtes i Nørre Farimagsgade. Linie C2 kørte mellem Kongens Nytorv og Vesterport st. via Christiansborg og Rådhuspladsen.

De to linier kørte ret tomme rundt - nok fordi, folk ikke rigtig vidste, hvor de kørte henne. Busserne var ganske vist skiltet "C1, Nørreport st." osv., men det fortæller jo ikke så meget om ruteføringen og stoppestederne.

Lørdag sås følgende busser på linie C1 og C2, alle DAB-gasbusser, særligt udsmykket til lejligheden:
1114 1119 1127 1138 1141 1142

Alternative transportmuligheder
En ekstra vandbuslinie var søsat i perioden 17.-22. september. Den sejlede mellem Langelinie og Fisketorvet og stoppede undervejs ved Nordre Toldbod, Christianshavn, Det Kongelige Bibliotek og Islands Brygge, samt lørdag endvidere ved Mariott Hotel mellem Islands Brygge og Fisketorvet. Den ekstra vandbuslinie var gratis i modsætning til HURs (linie 901/902), der kræver dobbelt takst for passagerer med kontantbilletter.

Herudover kørte der 15 elbiler og et par cykeltaxaer rundt i byen.

Kilder: Københavns Kommunes hjemmeside om Miljøtrafikugen; egne observartioner 22.09.01