Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

To düsseldorfere er vendt hjem

Af Thomas de Laine

To af Københavns nyeste sporvogne er efter 30 års fravær vendt hjem. Det drejer sig om to af de tyskbyggede ledvogne, populært kaldet "Frk. Düsseldorf", der i 1960'erne byggedes til Københavns Sporveje (KS).

KS fik først 30 og senere yderligere 70 af denne type (nr. 801-900). Vognene var i drift lige til sporvejsdriftens ophør i 1972. Ved denne lejlighed solgtes de til Alexandria i Egypten. Egypterne betalte ganske vist aldrig, men det er en anden historie.

Det var kun 99 vogne, der blev sendt afsted, for en enkelt var brændt i mellemtiden (nr. 841). Rygter siger endvidere, at visse vogne blev beskadiget undervejs til Egypten, så det reelt kun er omkring 95 vogne, der har været i brug dernede. Og de kører stadig.

Nu er to styk så hentet hjem. De hjembragte eksemplarer er nr. 815 og 890. Vognene er købt og bragt til Danmark af Sporvejshistorisk Selskab, der driver Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Vognene skal i drift på museet, der herved får udfyldt et væsentligt hul i samlingen.

I anledning af hjemkomsten udstilledes nr. 890 i Vester Voldgade ved Rådhuspladsen den 27. juni. Man kan så tænke lidt over, at vognene sikkert stadig havde været i drift, hvis man ikke havde afskaffet sporvognsdriften i København!

Kilder: Kim Thinggaard; Bytrafik nr. 3/juni 2001

Se også:

NULLPå Sporvejsmuseet og Sporvejshistorisk Selskabs hjemmeside er der information om foreningen og museet. Både hjemmesiden og museet er klart et besøg værd.

I opgaven Fra sporvogne til busser forsøgte jeg tilbage i 1999 at give forklaringen på, hvorfor sporvejsdriften forsvandt fra København.
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
18. juli 2001

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/162
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.