Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2001

Nyt forslag om sporvogne i København

Af Thomas de Laine

Mange udenlandske byer har genindført sporvogne. Herhjemme gør Århus det muligvis også om nogle år. Dertil kæmpes hårdt for en letbane langs Ring 3 vest for København.

I København kan den første del af metroen indvies om halvandet år, og man taler nu om at udvide nettet med en metroringlinie til 8,8 mia. kr. Dette projekt har tidligere været omtalt på Myldretid. HUR og Folketinget er imidlertid nu blevet præsenteret for en sporvejsringlinie. Oplægget er et supplement til Trafikministeriets metroforslag.

Trafikkonsulent Morten Engelbrecht har i samarbejde med Siemens, der bl.a. bygger tog og sporvogne, udarbejdet et ideoplæg til en 19 kilometers sporvognsringlinie i København. Ringliniens ruteføring skulle være Hovedbanegården - Tietgensgade - Stormgade - Vindebrogade - Christiansborg Slotsplads - Holmens Kanal - Kgs. Nytorv - Bredgade - Grønningen - Østerport st. - Østerbrogade - Trianglen - Blegdamsvej - Tagensvej - Nørre Allé - Universitetsparken - Park Allé - Haraldsgade - Nørrebro st. - Nordre Fasanvej - Frederiksberg Hospital - Søndre Fasanvej - Roskildevej - Pile Allé - Frederiksberg Allé - Vesterbrogade - Hovedbanegården.

Sporvognene tænkes fremført i reserveret areal og med mulighed for at styre lyssignalerne. Stormgade og Vindebrogade skal ensrettes, så der bliver plads til sporvognene. I Bredgade skal der kun køre sporvogne, da bilerne i stedet henvises til Store Kongensgade i begge retninger.

Hele herligheden koster ifølge oplægget cirka 2 mia. kr., skriver Berlingske Tidende. Sporvognene kan nemlig fås som "hyldevare", og der er stadig funderinger tilbage fra gamle dages sporvogne på en stor del af den foreslåede rute. Endvidere kan finansieringen ske med privat kapital, hvis man så lader billetindtægterne gå til investoren i en længere årrække.

Kilde: Berlingske Tidende 25.05.01