Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Slut med faste minuttal i København?

Af Thomas de Laine

Måske bliver løsningen på buschaufførernes arbejdsmiljøproblemer, at køreplanernes minuttal droppes til fordel for såkaldte "flydende køreplaner". Det er køreplaner, hvor der ikke er minuttal men blot intervaller. Københavnske linie 5 havde sidste gang en sådan køreplan i vinteren 1993-94 - i hvert fald over for passagererne. Flydende køreplaner kan bruges på linier, hvor der er meget kort tid mellem busserne, og det derfor ikke er særlig væsentligt for passagererne at vide, på hvilket minuttal bussen kommer, fordi den kommer hele tiden. Linie 5, 16 og 350S er eksempler. På sidstnævnte linie er der 18 afgange i timen i myldretiden.

De flydende køreplaner blev foreslået på en konference om buschaufførernes trivsel, der sent i september blev afholdt i DGI-byen på Vesterbro. Meningen er, at man afstresser chaufførerne ved at droppe at køre efter faste minuttal. Chaufførne klager blandt andet over, at det er vanskeligt at overholde køreplanen og til tider også færdselsloven.

En anden fordel ved at køre efter intervaller i stedet for minuttal er, at man kan sprede busserne på en linie, så de ikke kører lige efter hinanden (men det er da vist mere et trafikalt problem?). Dermed er det også en bedre service over for passagererne. Vicedirektør Per Als, HURs trafikdivision (HT), afviser ikke ideen mht. de store linier, men fortæller, at det kræver styring fra HURs side, og at passagererne på stoppestederne skal kunne se, hvor mange minutter, der er til næste bus kører - ligesom på Amagerbrogade, hvor dette er en del af PrioBus-systemet.

Kilde: JP-København 27.09.00

Se også:

HT-forsøg med flydende køreplaner (29. apr. 01)
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
4. oktober 2000

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus (19. jul. 17)

Movia 16. udbud i gang (17. jul. 17)

Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/112
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.