Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2022

Første vogntog til Hovedstadens Letbane færdigbygget

Af Thomas de Laine

Mock-up af Avenio-tog til Hovedstadens Letbane
En mock-up i fuld størrelse af den forreste sektion i et Siemens Avenio-vogntog til Hovedstadens Letbane er udstillet i Valby Gamle Remise på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Den grønne farve vil nok minde mange om Skånetrafikens bybus- og letbanedesign, selvom den skånske grønne er en tand lysere. Letbanen i Lund, "LundaExpressen", åbnede i december 2020. Foto 11. september 2021: Thomas de Laine.

Det første af i alt 29 vogntog til Hovedstadens Letbane er netop blevet færdigt på Siemens' fabrik i Kragujevac, Serbien, oplyste Hovedstadens Letbane 25. november. Når der er foretaget diverse "statiske" tests, altså tests hvor vogntoget holder stille, skal vogntoget overføres til Siemens' testcenter i Wildenrath i Tyskland for "dynamiske" tests, hvor man kører på skinner med det. Dette forventes at ske fra begyndelsen af det nye år. Sideløbende går produktionen af vogntog nummer to i gang i Serbien i begyndelsen af december 2022. Det er omkring ni måneder siden, man begyndte at bygge det første vogntog.

Hovedstadens Letbane skal efter planen åbne i 2025, hvor den vil erstatte den succesrige buslinje 300S på Ring 3 mellem Ishøj, Glostrup, Herlev, Gladsaxe, Lyngby og Lundtofte. Banen bliver ca. 28 km lang, og der vil være afgang hvert 5. minut i hverdagsdagtimerne. Alt det rullende materiel bliver Siemens Avenio-vogntog, som til Hovedstadens Letbane bygges som 37 meter lange og 2,65 meter brede toretningsvogne med døre i begge sider og en samlet kapacitet på ca. 260 passagerer.

På bestillingstidspunktet var Avenio endnu en ret ny model, i hvert fald af navn, men egentlig er det videreudviklingen af Siemens' ret udbredte Combino-model, som kører i større tal i byer som f.eks. Amsterdam. Når dette skrives, er Avenio-vogne dog for længst kommet i drift i bl.a. München, Bremen og Nürnberg i Tyskland og Haag i Holland. I Siemens' ordrebog er desuden 91 vogntog til Düsseldorf og 18 vogne til Duisburg.

Hovedstadens Letbane kommer til at have Danmarks største flåde af letbanevogne med sine i alt 29 enheder, men landets mest udbredte model vil uændret være Stadler Variobahn. Dén type bruges nemlig både på Aarhus og Odense letbaner i et samlet antal af 30. Til det fulde billede hører, at Aarhus Letbane også har 12 Stadler Tango-vogne.

I løbet af 2023 kan det første vogntog forventes leveret til Ring 3-letbanens nyopførte kontrol- og vedligeholdelsescenter, der ligger på nordvestsiden af det kryds, hvor Slotsherrensvej-Ballerup Boulevard er ført over Ringvejen, og lige ved letbanens kommende holdested "Rødovre Nord". Prøvekørsler på Ringvejen påbegyndes i 2024.

Kilder: Hovedstadens Letbane 14.02.22 og 25.11.22