Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > DAB Karrosserier

DAB Karrosserier

 Claus Frost (skrevet 2005-08-19 19:09)| Link 
Hej 
 
Jeg er lidt i vildrede omkring de forskellige typer DAB karrosserier. Når de forskellige bus-folk omtaler dem, bliver de som regel omtalt som DAB 07-1200L, eller 12-1200 og 15-1200. Men er det korrekt ? 
 
Det er vel strengt set, chassi'et der hedder som ovennævnt, og karosseriet hedder "noget med serie - ex. DAB Serie VII" 
 
Er jeg helt galt afmarcheret eller er der en gran af korrekt opfattelse omkring emnet? 
 
En "15-1200" hedder vel korrekt en DAB CityBus Mk. et eller andet? 
 
Hvad hedder forøvrigt karrossen på et 12-1200 chassis ? Serie XII ? 
 
Det vil glæde mig meget at få et godt svar på ovennævnte, da jeg er en kende forvirret af de forskellige "kaldeformer" 
 
Hvad hedder forøvrigt de forskellige Aabenraa karrosserier ? 
 
På forhånd tak for uddybende svar :-)

 Kirsty Evans (skrevet 2005-08-22 13:45)| Link 
Jeg håber, det er iorden at referere til et indlæg fra et andet forum, men jeg har selv læret meget om DAB busser fra dette indlæg.  
 
http://www.busfronten.dk/forum/viewtopic.php?p=346&sid=074b8b104dcc97e29417e6b0db4b5b4e#346 
 
Det svarer ikke helt på sporgsmålet, men det indeholder nogle interessante billeder. 
 

 Thomas de Laine (skrevet 2005-08-22 18:42)| Link 
DAB var "rigtig" busfabrik. Det vil sige, at man byggede komplette busser -  
ikke kun karrosserier. Derfor betegner 12-1200B, 15-1200C osv. hele bussen,  
og det er så hele bussen, der er en serie 12 eller 15 osv. Undtagelserne fra  
denne regel er selvfølgelig DAB-karrosserier på Volvo- og Scania-chassiser. 
 
Der har vist ikke været nogen særlige navne for karrosseriet alene, men det link, Kirsty Evans har givet, viser eksempler på de forskellige modeller. 
 
Aabenraa benyttede ikke navne på sine forskellige karrosserimodeller, men  
der er en uofficiel benævnelse for de forskellige modeller bestående af et M  
og årstallet for indførelse, altså f.eks. M85 for den karrosserimodel, der  
blev introduceret i 1985. 
 
Her er nogle eksempler på Aabenraa-karrosserier: 
 
M73: 
 

 
 
Der er flere variationer i M73, f.eks. mht. udformning af lyskassen foran. 
 
M82: 
 

 
 
M85: 
 

 
 
M88: 
 

 
 
M88 er endnu mere uofficiel, men vi er ikke desto mindre nogen, der kalder  
den faceliftede udgave af M85 sådan. 
 
Så er der karrosserimodellen, der blev bygget til Volvo B59 og B10R og Aabenraas eget karrosseri til B10BLE fra 1993-95. Ingen af dem har mig bekendt navne. 
 
B59/B10R: 
 

 
 
Aabenraas eget B10BLE-karrosseri: 
 

 
 
Fra 1995 har man i Aabenraa først bygget Säffle System 2000-karrosserier: 
 

 
 
Siden hen, fra ca. 2002, har man bygget den nye modulbyggede udgave: 
 

 
 
1. oktober 2004 indstillede Aabenraa produktionen.

 Claus Frost (skrevet 2005-08-29 11:58)| Link 
Hej Thomas 
 
Jeg undskylder det lidt sene svar på din meget grundige gennemgang. Tak for den, jeg blev da lidt klogere, og det satte så også en række andre spørgsmål i gang. 
 
Inden DAB fremstillede hele komplete busser (hvornår begyndte de på det ? ) brugte de jo chassier fra andre leverandører. F.eks Volvo, Leyland, Scania osv osv. De karrosserier man satte på disse "fremmede" chassier, blev jo også kaldt noget ? Jeg sidder og gennmgår bøgerne 10 år med HT og bogen om Busdivisionen, og her benævnes busserne med fremmed chassis konsekvent som serie "et eller andet"..... Jeg har ret i at dette stoppede man så med, da man selv begyndte at fremstille chassier ? 

 Thomas de Laine (skrevet 2005-08-29 15:02)| Link 
DAB begyndte med komplette busser allerede i 1960'erne (mindst fra serie 1, men andre kan nok præcisere). Hvis der eksempelvis omtales et serie 7-karrosseri på Volvo, er det således et karrosseri som på en serie 7-bus, men bussen er ikke en serie 7. (Spørg igen, hvis du ikke helt forstår, hvad jeg mener.) 
 
Jeg har ikke kendskab til seriebetegnelser for ældre DAB-karrosserier, udover uofficielle betegnelser som "serie 0" eller "bispehuen" (bygget parallelt med serie 1). 
 
Ved introduktionen af Scanias Omni-serie gik man over til at bygge sådanne busser i Silkeborg, og de har ikke nogen seriebetegnelse som f.eks. serie 7, men hedder altså OmniCity, OmniLink og OmniLine. Disse navne betegner også komplette busser, hverken kun chassis eller karrosseri. 
 
Eventuelt kan der henvises til Lars Ersgaards hæfter "Busserne som flyttede 1980-erne" og "Busserne som flyttede 1990-erne" (del 1 og 2) som Foreningen Busfronten har udgivet i 2003 og 2005. 

 Kim B10M (skrevet 2005-08-29 18:04)| Link 
Claus skriver: Jeg sidder og gennmgår bøgerne 10 år med HT og bogen om Busdivisionen, og her benævnes busserne med fremmed chassis konsekvent som serie "et eller andet"..... Jeg har ret i at dette stoppede man så med, da man selv begyndte at fremstille chassier ? 
 
Kan du komme med nogen eksempler på disse typer du nævner? Hvis det er fx. at HT 1676 er en BS5A, så er det forfatterens egne typebetegnelser som han har opfundet til lejligheden! 
 
Under Scania HT bus 1676 står jo netop at den har DAB serie 7 karrosseri, så hvad helt præcist mener du?  
 
 

 Claus Frost (skrevet 2005-08-29 18:30)| Link 
Hej Kim 
 
Nej det er ikke de betegnelser jeg tænker på, de skulle hentyde til HT's typebetegnelse (a la litra, kendt fra jernbaneverdenen) 
 
Det kan da godt være jeg er ude på overdrevet, men det forvirrer mig når der omtales f.eks Leyland chassi'er som DAB-Leyland serie 3 (ikke lige i de omtalte bøger) men mere generelt i fora osv. 
 
Alting er jo altid nemt for dem der kan tingene, men for relative begyndere kan DAB'erne være besværlige at gå til..... 
 
Min kommentar fra i dag, gik mere på, om hvorvidt der var forskel på benævnelserne efter man gik over til at fremstille hele busser selv. (Hvilket man så har gjort længe i følge Thomas....) 
 
Man bliver sq da forvirret ? 
 
Mange nysgerrige hilsner 
 
Claus Frost

 Thomas de Laine (skrevet 2005-08-29 19:28)| Link 
Claus, du tænker vel på f.eks. Volvo B58-nærtrafikbusser med serie 2-karrosseri ("NV3e" og "NV3f"), Volvo B10M-bybusser med serie 7-karrosseri ("BV9b") og Scania med med serie 7-karroseri ("BS5a" og "BS5b")? 
 
Busserne med "fremmed" chassis har blot fået karrosseri magen til de, der bruges på de rigtige serie 2'ere og 7'ere osv., men det bliver de stadig ikke serie 2'ere eller serie 7'ere af. For at være helt præcis, så er chassiset på f.eks. de rigtige serie 7'ere i modsætning til Volvo B10M'er altså også bygget hos DAB. 
 
Med hensyn til BS5a, NV3e osv., så er de så vidt jeg har forstået "inspireret" af HTs egen opdeling i de første år, men typebetegnelserne (altså BS5a osv.) i de to bøger har ikke været anvendt af HT selv. 
 
Her er et billede med en Leyland-DAB serie 7 (i midten), en Scania med DAB serie 7-karrosseri (til venstre) og en Volvo med DAB-serie 7-karrosseri (til højre). Det er kun bussen i midten, der er en rigtig serie 7'er, mens de to andre blot har samme karrosseri som en serie 7. 
 

 
 
For Scania'ens vedkommende kan det i øvrigt diskuteres, om den har et serie 7- eller 12-karrosseri, eftersom Scania'en er bygget samtidig med serie 12'ere og ikke 7'ere, men selve karrosseriet er jo sådan set ens for serie 7, 8, 9 og 12! 
 
Jeg kan godt forstå, at det er forvirrende, for der er desværre ikke rigtig nogen steder, man for alvor kan "læse op" på emnet.

 Claus Frost (skrevet 2005-08-30 07:45)| Link 
Hej Thomas 
 
Nu går det helt galt for mig..... 
 
En rigtig DAB Serie 2 ???? Hvad er så det ? 
 
Serie 2'erne havde vel Leyland-chassis ? 
 
:-) 
 
Claus Frost

 Thomas de Laine (skrevet 2005-08-30 10:47)| Link 
Nej. Chassiset er en DAB-konstruktion bygget i Silkeborg med brug af bl.a. Leyland-motor og -affjedring. 
 
Der er også bygget seríe 2-karrosserier på importerede chassiser, f.eks. AEC (se f.eks. LA1a og LA1b i "10 år med HT busser"), men disse er så ikke "rigtige" serie 2'ere. Bispehuemodellen (der som nævnt er bygget parallelt med serie 1) er så vidt jeg ved også bygget på importerede chassiser, og er altså heller ikke bygget komplet i Silkeborg. 
 
Nu har jeg referet til "Bispehuemodellen" et par gange. Den ser således ud: 
 

 
 
Foto: Bushistorisk Selskab

 Svend Christensen (skrevet 2005-08-30 11:32)| Link 
Oprindeligt er udtrykket Serie xx , eksempelvis "Serie 2" et udtryk, der stammer fra Københavns Sporveje. 
Da man i årene 1964 - 1966 anskaffede 300 vogne fra Leyland/DAB, kaldtes de bare "Fremtidens bus". Da KS fra 1967 anskaffede yderligere 250 busser fra Leyland/DAB af en moderniseret type, fik man behov for at skelne mellem disse forskellige busser. 1964-bestillingen kaldtes da Serie I og 1967-bestillingen for Serie II. Senere fik man en levering Volvo/Åbenrå, der så kaldtes Serie III. De sidste Volvo/Åbenrå-vogne (kun 10 stk.) til KS kom til at hede Serie IV. Der var IKKE tale om typebetegnelser, men om bestillinger. Prototypen af serie II vognene (KS 211, hvis jeg husker rigtigt) regnede KS for en serie I -vogn fordi den var bestilt sammen med alle sewrie I-vognene, men den var i udseendet helt en serie II-bus.  
 
Da DAB også begyndte at levere tilsvarende busser til andre vognmænd/trafikselskaber, har man åbenbart brugt den interne typebetegnelse fra KS som en slags beskrivelse. Kvis man reklamerede for en bus som KR Serie II, så vidste alle bus-folk hvilken type der var tale om. 
 
Type-betegnelserne i de to bøger om HT-busser er forfatterens egne, men da de var mere systematiske end hvad HT selv havde, har HT faktisk efterfølgende i et vist omfang anvendt disse betegnelser.  
 
På et tidspunkt er HT gået over til at bruge arabiske tal i stedet for romertal til typebetegnelserne (lærer man ikke romertal i skolen mere?), altså Serie 4 i stedet for Serie IV.  
 
Jeg ved ikke hvorledes eksempelvis DAB har videreført de oprindelige KS-seriebetegnelser. Da bl.a. Serie 3 og 4 var Volvo/Åbenrå, har man måske selv, da der fra DAB er fremkommet en nyere model kaldt den for type 3. På den måde, findes der både en serie-række hos HT og en anden hos DAB.  
 
For at få lidt system i dette, er det muligt, at diverse bus-entusiaster har forsøgt sig med egne systemer, jf. eksempelvis typebetegnelserne i de to HT-bøger. 
 
Med venlig hilsen 
Svend Christensen 
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

 Thomas de Laine (skrevet 2005-08-30 19:48)| Link 
Det kan tilføjes til Svend Christensens meget fine redegørelse, at DAB ganske rigtigt også havde en serie 3 og 4, som er noget helt andet end KS serie 3 og 4. DAB videreførte blot den nummerrække, som KS indførte, uden skelen til KS og HTs egne serienumre.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
30. august 2005

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/emne/168
Copyright © 1999-2022 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.