Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2018 ➜
Busnettet efter metrocityringens åbning ligger fast
Af Thomas de Laine
En linje 1A-bus på Østerbrogade, dengang City-Trafik kørte linjen, blev brugt af "Bevar 1A"-gruppen på Facebook. Originalbilledet blev taget 20. april 2008 - i dag kører Arriva linjen. Foto: Thomas de Laine.
Københavns nye buslinjenet, også kaldet Nyt Bynet, ligger nu klar i sin endelige udformning. Forslaget, som Myldretid tidligere har omtalt, er efter den politiske behandling i alle de 12 berørte kommuner og Region Hovedstaden blevet vedtaget, men med visse ændringer. Københavns, Frederiksberg, Gentofte og Gladsaxe kommuner havde det nye linjenet i høring, og det er bl.a. på baggrund af borgernes ønsker, at der er sket nogle justeringer.
Under høringen var der f.eks. en gruppe, der kæmpede for at beholde linje 1A på Vigerslev Allé vest for Toftegårds Plads i stedet for den foreslåede omlægning via Ny Ellebjerg st. Det skete bl.a. på Facebook under navnet "Bevar 1A" (og under anvendelse af et billede planket fra nærværende hjemmeside!) og bar i nogen grad frugt, idet Københavns Kommune valgte at få flere myldretidsafgange end først planlagt samt natdrift på linje 10, der dog fortsat vil træde i stedet for linje 1A på strækningen. Også i Gentofte Kommune er der sket væsentlige ændringer i forhold til forslaget.
Justeringerne sammenlignet med forslaget blev som følger, idet frekvensændringer mv. desværre ikke kendes:
Linje 10 får mere kørsel i myldretiden (10-minuttersdrift) samt kørsel om natten ud til Ålholm Plads.
Linje 14 føres ad Nordre Frihavnsgade og Strandboulevarden mellem Trianglen og Poul Henningsens Plads i stedet for at køre ad Østerbrogade. Derved undgår Nordre Frihavnsgade at miste betjeningen. Det synes i øvrigt ret oplagt at forbinde Strandboulevarden-kvarteret med Trianglen st.
Linje 23 vil køre ad Dronningens Tværgade, Sølvgade og Øster Voldgade, ligesom linje 26 gør i dag, i stedet for ad Bredgade/Store Kongensgade og Grønningen. Desuden vil linjen køre via Hellerup st. i stedet for at blive på Strandvejen gennem Hellerup.
Linje 31 vil fortsat udgå fra Ålekistevej-sløjfen i stedet for blive afkortet og omlagt til Jydeholmen-sløjfen.
Linje 71 nedlægges ikke.
Linje 169 nedlægges.
Linje 171/172 er en ny dobbeltrettet ringlinje med ruten Hellerup st.-Strandvejen-Jægersborg Allé-Femvejen-Gentofte st.-Kildegårds Plads-Hellerup st.
Linje 176 omlægges, så der ikke køres via Charlottenlund st. og Ordrup til Skovshoved, hvor linje 179 vil køre i stedet, men via Bernstorffsvej st. til Hellerup st.
Linje 179 omlægges til punkt-til-punkt-linje med ruten Lyngby st.-Gentofte st.-Charlottenlund st.-Ordrup-Skovshoved.
Linje 185 omlægges via Kildegårds Plads og ad Lyngbyvej.
Der vil efter sommerferien i år begynde en informationskampagne om det nye linjenet, som indføres omkring metrocityringens åbning til næste sommer.
Det store kompensationspuslespil
Bag det samlede forslag til Nyt Bynet lå også forholdsvis detaljerede overvejelser om, hvordan kagen skulle skæres, når en mængde linjer nedlægges og reduceres, mens nye linjer skal køres, inden for de eksisterende kontrakter med busselskaberne. Movia varslede således først på året i udbudsbekendtgørelser de forestående reduktioner og mulig kompenserende kørsel i visse kontrakter, nemlig disse (linjenumre er tilføjet af Myldretid):
- Anchersens kontrakter i udbud A8 (linje 34 og 132 m.fl.), A12 (linje 4A) og A14 (linje 35, 71, 72, 74, 77, 78, 137 og 139)
- Keolis' kontrakter i udbud A4 (linje 42 og 166 m.fl.), A8 (linje 13 m.fl.), A9 (linje 250S) og A11 (linje 12 m.fl.)
- Arrivas kontrakter i udbud A4 (linje 10 og 66), A8 (linje 1A, 6A, 26, 68 og 161 m.fl.) og A15 (linje 8A og 37)
- Umoves kontrakt i udbud A12 (linje 3A og 9A)
Arriva og De Blaa Omnibussers kørsel i Gentofte Kommune, der i det endelige linjenet ændres noget mere end forudsat, var ikke omfattet af denne varsling, men det drejer sig om linje 176 (Arriva-kørsel i udbud A12) og linje 169/179 (De Blaa Omnibusser-kørsel i udbud A4), og justeringerne er formentlig mængdemæssigt ret håndtérlige, hvis man antager, at linje 171/172 skal køres af De Blaa Omnibusser.
Med linjenettet på plads kan Movia nu få fordelingen af linjerne endeligt aftalt med entreprenørerne. Undtaget fra dette puslespil er linje 2A, 18 og 350S, som er omfattet af det igangværende udbud A17, hvor de nye kontrakter vil træde i kraft cirka samtidig med indførelsen af det nye linjenet.
Kilder: Pressemeddelelse fra Movia 14.06.18; beskrivelser og kort for de enkelte linjer og bydele; udbudsbekendtgørelser afsendt af Movia 12.01.18