Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2010 ➜
Johnny Hansen forlader Arriva
Af Thomas de Laine
Johnny Hansen, afgående direktør for Arriva Skandinavien. Foto: Arriva.
Arriva Skandinaviens administrerende direktør Johnny B. Hansen har valgt at stoppe med virkning fra foråret 2011. Det sker kun få måneder efter den tyske overtagelse af Arriva.
"Mine år i Arriva har været en forunderlig rejse, hvor virksomheden har udviklet sig fra at være et lokalt københavnsk busselskab til at være en af Skandinaviens førende virksomheder inden for både bus- og togdrift," fortæller den afgående direktør. Han var med i processen med at omdanne HTs gamle driftsselskab til et offentligt aktieselskab, som i foråret 1999 blev solgt til det dengang britiske Arriva. Danmark var det første land, Arriva begav sig ind i, men har siden fået en betydelig position på markedet i flere europæiske lande. Siden 1999 har Arriva også udvidet kraftigt i Danmark, bl.a. gennem opkøb af det fallerede Combus og flere andre busselskaber, ligesom Arriva vandt det første udbud af jernbanetrafik i landet.
Johnny Hansen har været direktør de sidste 10 år, men har været med gennem i alt 19 år, bl.a. i HT-tiden. "Jeg har haft nogle fantastiske kolleger, og Arrivas positive udvikling har kun kunnet lade sig gøre i kraft af deres vilje og engagement. Jeg kommer til at savne dem alle, men jeg mener, at tiden nu er inde til at søge nye udfordringer," siger Johnny Hansen.
Det er nærliggende at tænke, at fratrædelsen skal ses i lyset af Deutsche Bahns overtagelse af Arriva 1. september i år, som alt andet lige må forventes at medføre ændringer i, hvordan der arbejdes i Arriva. Der er dog ikke sket nogen revolutioner i første omgang, og Arriva-navnet er også blevet bevaret.
Johnny Hansen er 52 år, vokset op på Københavns vestegn og har før årene med busdrift bl.a. været sekretariatscehf i boligselskabet AKB. Han er bachelor i samfundsfag og historie fra RUC og har en MBA fra Leicester University. Privat er direktøren gift og har to voksne døtre. Desuden spiller han trommer og kører Formel 3.
Kilde: Pressemeddelelse fra Arriva 18.11.10; Berlingske.dk 06.02.05