Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2010

Gode resultater af hybridbusprøvekørsel

Af Thomas de Laine

Hybridprøvebussen i drift
Hybridprøvebussen som linje 5A ved Sundbyvester Plads 26. maj 2010. Foto: Thomas de Laine.

Hybridbussen, som i maj og juni blev prøvekørt på københavnske linje 5A, bliver ikke den sidste. Resultaterne af prøvekørslen har været ganske opløftende, idet bussen har kørt 30-40 pct. længere på literen end traditionelle dieselbusser. Gennemsnitligt kørte bussen 3,2 km/l og var en enkelt uge helt oppe på 3,9 km/l. Desuden var den i stand til at gennemføre samtlige planlagte ture. Et minus var bussens størrelse og indretning med få døre, som ikke passede så godt til den hårdt belastede linje 5A, men det skyldtes den konkrete bus' indretning.

Det lavere brændstofforbrug kommer af, at bussen genanvender bremseenergi, når der f.eks. sættes i gang fra et stoppested eller rødt lys. Denne teknologi er særligt relevant for bybusser med deres mange stop og medfører ikke kun mindre brændstofforbrug, men også reduceret udledning af skadelige partikler og CO2 samt mindre støj.

Netbus' administrerende direktør Peter Lanng Nielsen fortæller, at man vil tage resultaterne med i overvejelserne ved Movias fremtidige udbud af buskørsel.

Prøvebussen var af typen Volvo 7700 i hybridbusudgave. Under klimatopmødet prøvekørte City-Trafik en hybridbus af samme type og havde også gode erfaringer. Senere i år indsætter City-Trafik fast 6 busser af typen, fordelt med 3 i København og 3 i Aalborg.

Kilde: Pressemeddelelse fra Movia og Netbus 13.08.10