Nyheder ➜
Movias udbud A23X: Linje 5C bliver hos GoCollective
Af Thomas de Laine
Arriva 1630, nu GoCollective 1630, en MAN CNG-ledbus fra 2017, på Dronning Louises Bro i København på premieredagen for linje 5C søndag 23. april 2017. Foto: Thomas de Laine.
Danmarks største buslinje bliver i folden hos GoCollective, og tre større buslinjer i København overgår til elbusser. Det er resultatet af Movias udbud A23X, som nu er afgjort. Omstillingen af de tre linjer til elbusdrift vil i praksis fuldende elektrificeringen af rutebusdriften i København.
I udbuddet indgik 62 busser, som blev fordelt således:
GoCollective beholder linje 5C, der er Danmarks største buslinje, og som man allerede kører. Her skal der indsættes 37 elektriske ledbusser. Fra Anchersen vinder GoCollective desuden linje 350S, som skal have 10 elbusser på ca. 13 meter. Anchersen må dermed igen notere en mindre kørselsnedgang.
Keolis vinder linje 19, som indtil i lørdags hed linje 9A, fra Umove. På denne linje indsættes 15 elbusser. Det er efterhånden et stykke tid siden, Keolis sidst har udvidet sin kørsel for Movia.
Kørslen efter de nye kontrakter skal påbegyndes 29. marts 2026. Herefter vil 783 Movia-busser køre på el, svarende til 73 pct. af flåden. Resultatet af udbud A23X medfører en årlig CO2-reduktion 2.100 tons.
I udbuddet afleverede også Anchersen, Nobina, Tide Bus og Umove tilbud, og alle seks involverede selskaber bød på alle tre udbudsenheder. Den fjerde udbudsenhed med linje 135 blev annulleret tidligt i udbudsprocessen.
Kilder: Pressemeddelelse fra Movia 23.10.24; oversigt over evalueringstekniske priser ved udbud A23X