Nyheder ➜
DAB-busser og DAB-fans mødtes i Kolding
Af Thomas de Laine
"Kjælingen", en DAB-Silkeborg 12-1024L fra 1991, ved bustræffet i Kolding. Her blev øllene serveret! Foto: Jakob Lønbæk Hollesen.
Lørdag 17. august satte et antal DAB-byggede busser og en mængde DAB-entusiaster hinanden i stævne i Kolding. Klaus Gotschalk fra Gotschalk Rejser havde taget initiativ til dette "DAB-træf", og han medbragte selv to busser. Der var lånt plads på Stålvej i Kolding, hvor også Dansk Busglas, Vikingbus og Tide Bus holder til. Ud over busserne var der grillpølser og udskænkning af specialøl.
Det er mere end 20 år siden, den sidste bus blev bygget i Silkeborg, hvor den navnkundige busfabrik DAB, "Dansk Automobil Byggeri", lå. I en lang årrække byggede man især Leyland-busser, og britiske Leyland var ejer af fabrikken i store dele af denne periode. De sidste godt 15 år af fabrikkens liv blev dog lidt mere omskiftelige, og i 1994 købte Scania den gamle fabrik. DAB fik nu en rolle i at udvikle Scanias nye Omni-modelprogram, som kom til at erstatte DABs egne typer, og til sidst blev fabrikken i Silkeborg solgt fra igen, mens produktionen flyttede andre steder hen, bl.a. til Polen.
DAB har siden bevaret sin høje stjerne blandt busentusiaster, selvom det nok kun er DABs egne konstruktioner og ikke Omni-modellerne, de fleste vil godtage som "rigtige" DAB-busser. De 11 busser, som var til stede, inkluderede dog også en Scania og en Volvo:
Gotschalk Rejser mødte op med alderspræsidenten i form af en Leyland-DAB 7-1024L (stelnr. 8500493), indregistreret på XT 32 471 og med første indregistreringsdato 6. december 1985. Bussen kørte som ny hos Poulsen i Hurup Thy, men blev helt fra 1989 til 2005 anvendt af Rutebilselskabet Haderslev og siden af Glamsdalens Idrætsefterskole. Den er så sent som i januar 2024 kommet på nummerplader hos Gotschalk Rejser.
EK Racing deltog med en Leyland-DAB 7-1024L (stelnr. 8500319), indregistreret første gang 13. december 1985. Denne bus blev nyleveret til Aage Larsen, Ringsted. Fra 1988-89 havde den skiftende ejere, afsluttende med årrækken 2003-2010 hos Gjerrild-Bønnerup Friskole. Den er efterfølgende blevet ombygget og er nu indregistreret for godstransport på reg.nr. AW 82 298.
Henry Hansen, Esbjerg, stillede med en tredje Leyland-DAB 7-1024L (stelnr. 8800152), indregistreret første gang 19. december 1988. Også denne blev som ny leveret til Aage Larsen i Ringsted og har senere været via bl.a. Combus, Connex, en friskole og en efterskole. Den har været indregistreret VT 96 191 hos nuværende ejer de sidste fire år.
En privat ejer var dukket op med en DAB-Silkeborg 12-1024L (stelnr. UH9MT1DB2LLDA3089), indregistreret første gang 26. februar 1991. Bussen blev bygget til Filskov Bus nær Billund, men kom i 1996 til Bornholm, mere præcist Gudhjem Bus, hvor den fik sin nuværende røde farve og tilnavnet "Kjælingen". Den kom til sin nuværende ejer i 2019 og er indregistreret for godstransport på CH 75 891.
Gotschalk Rejser havde også medbragt en DAB-Silkeborg 12-1200L (stelnr. UH9MV1DN2PLDA3091), indregistreret 9. august 1993. Den har fra ny kørt hos Rutebilselskabet Haderslev og fra 2009 hos Gjerrild-Bønnerup Friskole. Disse fri- og efterskoler kan tydeligvis tage æren for den fortsatte eksistens af flere DAB-busser! Bussen kom til Gotschalk i 2023, men har været afmeldt siden januar i år.
Danmarks Busmuseum i Skælskør kom med en DAB-Silkeborg 12-1200L (stelnr. UH9MV1DN4RLDA3004) med reg.nr. CG 63 938, indregistreret første gang 31. januar 1994. Dens oprindelige ejer var Stevns Turistfart i Store Heddinge, men allerede i sommeren 1996 blev den overtaget af Østtrafik, der beholdt den i vognparken frem til DitoBus' overtagelse i 2010. Hos Dito blev den taget ud af drift i 2014, og den overgik i 2020 til Danmarks Busmuseum, som senere samme år lod den indregistrere.
En privat ejer kom med en DAB-Silkeborg 12-1200L (stelnr. UH9MV1DR4RLDA3005), indregistreret første gang 4. marts 1994. Den kom som ny til Rougsøruterne, men kørte 2000-2013 hos Svidt i Tilst og 2014-2021 hos Terndrup Turistbusser. Den har været i privat eje siden 2021.
John Papuga, Brørup, havde medbragt en DAB-Silkeborg 12-1024L (stelnr. UH9MT1DR4RLDA3101), indregistreret første gang 20. juni 1994. Den blev i sin tid nyanskaffet af Vestsallings Buslinier i Skive og i 2002 overtaget af De Blaa Busser, samme by, hvorfra den i 2019 fulgte med ind i Umove. Den blev udrangeret i efteråret 2021, men har siden foråret 2022 været på nummerplader hos Papuga. Nuværende registreringsnummer er DS 66 138.
I privat ejerskab var også en DAB-Silkeborg 12-1200L (stelnr. UH9MV1DR4RLDA3143), indregistreret første gang 11. august 1995. Bussen kørte de første 25 år af sit liv hos Sydthy Rute- og Turistfart, men i sommeren 2020 blev den udrangeret. Siden forsommeren 2024 er den igen på nummerplader, nemlig CM 21 741.
"Vilddyret" kom med DA 40 915, som er en Volvo B10M-60 med DAB-karosseri (stelnr. YV31M4F18TA045008), indregistreret første gang 22. marts 1996. Denne kombination af chassis og karosseri var især almindelig hos DSB, og bussen er da også bygget til DSB busser i Aalborg (bus 2479). Den havde 2000-2001 skiftende ejere, men kørte derefter hos Iversen Busser og senere Tide Bus frem til 2013. Den har været i privat eje siden 2017 og på nummerplader, indrgistreret for godstransport, siden 2021.
Fra fabrikkens hjemby Silkeborg kom Silkebus med vogn 3/CT 25 916, der var arrangementets nyeste bus, nemlig en Scania L94IB med det såkaldte "Facelift"-karosseri (stelnr. YS4L4X20001835938) og indregistreret første gang 4. oktober 1999. Bussen kørte fra ny hos De Grønne Busser i Hinnerup, hvilket varede til 2011. Siden 2021 har den tilhørt Silkebus.
Som det fremgår, var det hovedsageligt lidt nyere DAB-busser, der deltog, og flere stadig i de aktives rækker. Dermed var der mulighed for at møde nogle lidt andre DAB-busser, end dem der kendes fra museerne.
Arrangementet tiltrak også udenlandske entusiaster. Polen og Norge - hvor der også har kørt DAB-busser - var således repræsenteret blandt gæsterne, ligesom den hollandske busguru John Veerkamp var til stede. Efter sigende var det et godt arrangement, som der forhåbentlig bliver mulighed for at gentage. Myldretid fik heldigvis mulighed for at bringe nogle af Jakob Lønbæk Hollesens billeder fra dagen, som vejrguderne tilsmilede.
Kilde: Beretninger fra gæster ved træffet