Nyheder ➜
Hollandske Ebusco i vanskeligheder
Af Thomas de Laine
Keolis 430 er en Ebusco 3.0 fra vinteren 2024. Her ses bussen på Nordjyllands Trafikselskabs rute 50, Aalborg-Nibe-Løgstør, i Nibe i slutningen af juli. Foto: Thomas de Laine.
En af Europas få tilbageværende busproducenter er i krise: Hollandske Ebusco blev for nylig rapporteret at være på randen af konkurs, og Ebusco-kunder har i lang tid oplevet store forsinkelser i leveringen af nye busser. De to problemer hænger sammen og har også kunnet mærkes i Danmark.
Ebusco er sådan set ikke den eneste elbusproducent, som har haft svært ved at følge med efterspørgslen, men problemerne med at levere de busser, kunderne har bestilt, er blevet meget udtalte for den relativt nye spiller på rutebusmarkedet. I første halvår af 2024 formåede Ebusco kun at levere i alt 98 elbusser, mens ordrebøgerne indeholdt over 1.000 busser. Det har voldt problemer at få produktionen ordentligt i gang på den hollandske fabrik i Deurne, og for at dæmme op for problemet begyndte Ebusco derfor at lade sine nyeste modeller samle i Kina. Men heller ikke det er lykkedes i tilstrækkeligt omfang. De nuværende produktionsfaciliteter i Deurne blev taget i brug i 2018 og væsentligt udvidet i 2021. I 2023 har man tillige erhvervet en del af Renault-komplekset i Cléon i Frankrig, hvor det er meningen, der skal bygges Ebusco 3.0-busser.
Mens kunderne er utilfredse med ikke at modtage bestilte busser til tiden, mangler Ebusco væsentlige dele af sine indtægter. De vedligeholdelseskontrakter, som også skulle bringe penge i kassen, kommer der f.eks. heller ikke meget ud af. Oveni forlanger flere kunder kompensation for forsinkede leverancer. I første halvår af 2024 tabte Ebusco så mange penge, at det var begyndt at blive kritisk. Efterfølgende har Ebuscos grundlægger Peter Bijvelds forladt virksomheden, som blev grundlagt i 2012.
Tidligere i denne måned kunne svenske Bussmagasinet fortælle, at Connect Bus har afbrudt samarbejdet med Ebusco, som skulle have leveret 29 almindelige busser og 18 ledbusser til kontraktkørsel i Växjö fra december 2023. Busserne blev bestilt helt tilbage i september 2022, men nu tror køberen altså ikke længere på Ebusco. I stedet placerer Connect Bus en ny ordre på elbusser hos en anden leverandør, og de vil komme i drift for Länstrafiken Kronoberg i efteråret 2025 - næsten to år efter kontraktbegyndelse! I stedet for de nye Ebusco 3.0, som skulle have været at se i Växjös gader, må man i stedet anvende brugte gasbusser. Connect Bus har desuden rejst krav om økonomisk kompensation over for Ebusco.
Problemerne findes også herhjemme. I 2022 overtog Keolis en mængde kørsel for Nordjyllands Trafikselskab, hvortil man bestilte 31 Ebusco 3.0-busser. Cirka 15 af disse er i skrivende stund endnu ikke leveret, og flere ruter betjenes derfor af midlertidigt dieselbusmateriel. Også Nobina i Horsens har modtaget Ebusco 3.0'ere med stor forsinkelse og lang tids brug af lånevogne til følge. Begge steder har man derudover oplevet en del problemer med busserne.
Trods alle disse strabadser er Ebusco blandt udstillerne på årets InnoTrans-messe i Berlin, som afholdes i denne uge. Her fremvises en Ebusco 3.0, som er den tredje generation af Ebuscos elbus. I Danmark blev to eksemplarer af Ebusco 1 prøvekørt i Roskilde i 2016-18. I 2021-22 blev der leveret godt 80 Ebusco 2.2 til kørsel for Movia og på Koldings bybusser, næsten alle til Nobina inkl. De Blaa Omnibusser. Ebusco 3.0 er, som nævnt, anskaffet af Keolis i Nordjylland og Nobina i Horsens. Vi får se, om Ebusco klarer skærene, og verden ser en Ebusco 4...
Kilder: Bussmagasinet.se 06.09.24 og 27.09.22, Newmobility.news 02.08.24 m.fl.