Nyheder ➜
VR overtager kørslen med Øresundstog
Af Thomas de Laine
Øresundstogene kommer på dansk side ikke længere nord for Østerport, og de findes ikke mere i DSBs flåde. Togsæt nr. 8, leveret i 2000, ses her på Klampenborg st. 19. maj 2021, da typen endnu kørte for DSB. Toget bruges i dag af Transdev og vil fra december 2025 køre hos VR. Foto: Thomas de Laine.
Øresundstogene skifter igen operatør, når VR Sverige overtager trafikken 14. december 2025. Det er resultatet af et udbud, som Öresundståg AB har gennemført. Öresundståg AB ejes af de sydsvenske regioner, som driver trafikken via de regionale trafikselskaber Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik, Skånetrafiken og Västtrafik.
VR Sverige er datterselskab af de finske statsbaner VR og kom til Sverige så sent som i 2022, hvor man købte Arrivas svenske jernbane- og busaktiviteter fra Deutsche Bahn. Siden da har VR vundet tre andre svenske jernbanekontrakter, nemlig Bergslagen, X-tåg og Norrtåg. Værdien af kontrakten om drift og vedligehold af Øresundstogene har en værdi af omkring 1,2 mia. svenske kroner årligt, og den løber i fem år.
Det er kun få år siden, DSB kørte Øresundstogene, der udover flere svenske strækninger, bl.a. til Göteborg, som bekendt giver en S-togslignende betjening mellem Malmö C, Københavns Lufthavn, Københavns Hovedbanegård og Østerport, men en dansk-svensk politisk aftale har i dag placeret ansvaret på svensk side. Fra december-køreplansskiftet 2020 fik svenske statsbaner, SJ, en 8-årig kontrakt om Øresundstrafikken, men uenigheder om ansvar og vilkår førte til en tidlig afbrydelse af denne aftale, og med virkning fra december 2022 blev Transdev via en nødprocedure tildelt en kortvarig kontrakt. Vedligeholdelsen af det rullende materiel, som tæller 111 togsæt af type X31K (herunder en del tidligere DSB litra ET), har siden december 2020 været udliciteret til Mantena, og VR Sveriges tilbud indebærer, at opgaven vil forblive dér.
Trafikken over Øresund har siden begyndelsen ved broens åbning i 2000 givet blandede sproglige forhold i togene, hvor kommunikationen med passagererne foregår på personalets eget lands sprog. Det nu rent svenske ansvar betyder, at DSB ikke står for trafikinformation på den danske side, ligesom det er svenskerne, der arrangerer togbuskørsel, når dette er relevant. På denne måde kunne man i weekenden 9.-10. november se svenske busser indsat mellem København H og Malmö, også til den lokale betjening af Ørestad og Tårnby stationer, mens der blev lavet sporarbejde på den danske strækning. Der var ingen information herom at finde på DSBs hjemmeside, men flere medier fortalte om det. Lidt bedre står det til på rejsehjemmelsiden, hvor det er muligt at tjekke ind og ud med Rejsekort på flere af stationerne i Malmö. Øresundstog-systemet har over to omgange - flygtningekrisen i 2015-16 og Corona-pandemien i 2020-22 - måttet slås med følgerne af midlertidigt genindført grænsekontrol. Og der har i mange år været gensidige beskyldninger om, at for mange tog ankommer forsinket fra det andet land. Det er ikke helt enkelt at give en god service på tværs af både landegrænser, trafikselskaber, myndigheder og operatører...
Kilder: Pressemeddelelse fra Skånetrafiken 15.10.24; Railway Gazette International 07.11.24