Myldretid

Menu

Nyheder

Lang Aarhus-bybus til Sporvejsmuseet

Af Thomas de Laine

Solaris Urbino 15 fra Aarhus Sporveje
Aarhus Sporveje 681, en søstervogn til bussen, der nu er tilgået Sporvejsmuseet, krydser Aarhus Å som relativt ny i september 2014. Foto: Thomas de Laine.

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har netop udvidet samlingen af museumsbusser med det, man måske kan kalde en moderne Aarhus-klassiker. Bussen er en Solaris Urbino 15 fra 2013, som indtil for nylig har været i drift hos AarBus, det tidligere Aarhus Sporveje, som vogn 686. Der er tale om en lang bus på intet mindre end 14,6 meter.

En så ny bus er selvfølgelig ikke særlig "historisk" endnu, men med sit lave gulv og høje kapacitet kan den nok være meget praktisk at have i forhold til nogle af de opgaver, Sporvejsmuseets museumsbusser også har af og til. Bussen rummer 43 siddepladser, men er desuden indregistreret til 82 stående passagerer. Den lever i øvrigt op til EEV-emissionsnormen, der omtrent ligger mellem Euro 5 og Euro 6. Bussen ankom til museet 28. maj og blev formelt afmeldt i begyndelsen af juni. Indtil videre er den opmagasineret og altså ikke en aktiv museumsbus.

Solaris Urbino må siges at være en særdeles repræsentativ Aarhus-bybus fra det 21. århundrede. Siden 2006 har Aarhus Sporveje og AarBus fået leveret foreløbigt 278 Solaris-bybusser fordelt på længderne 12, 14,6 og 18 meter (Solaris Urbino 12, 15 hhv. 18). Lige omkring halvdelen af det fulde antal har været ledbusser, men i alt 88 busser på 14,6 meter er det også blevet til, og dermed har Aarhus også været landets hidtil største bruger af denne buslængde. Der har aldrig været 278 Solaris'er i drift i Aarhus på samme tid, da udrangeringen af de første leverancer begyndte for adskillige år siden, sådan at de nyere Solaris'er i et vist omfang har erstattet udtjente søskende. Men dette understreger blot, hvorfor det faktisk er meget rimeligt, at et eksemplar kan gøre Sporvejsmuseets øvrige Aarhus Sporveje-busser selskab.

I museets samling indgår i forvejen Århus Sporveje 165 (Volvo B655/Nordisk årg. 1961), Århus Sporveje 001 (DAB-Silkeborg 10-1200B "Travolator"-prototype årg. 1987), Århus Sporveje 272 og 287 (DAB-Silkeborg 12-1200B årg. 1990 og 1991) og 452 (Volvo B10MA/Säffle-ledbus årg. 2000).

Kilde: Sporvejsmuseet.dk