Myldretid

Menu

Nyheder

Transportministeren: DSB skal overtage GoCollectives togtrafik

Af Thomas de Laine

Desiro-tog og Lint-tog på Skjern station
GoCollective kører med Siemens Desiro- og Alstom Lint-togsæt. En regnvåd sommerdag i 2021 mødtes Arrivas Lint-tog nr. 1026, som nu kører med GoCollective-bomærker, og Midtjyske Jernbaners Desiro nr. 11. Netop Midtjyske Jernbaners Desiro-togsæt kan måske være med til at genoprette normal drift på GoCollectives jernbanestrækninger. Foto: Thomas de Laine.

Transportminister Thomas Danielsen, Venstre, har mistet tålmodigheden med den upålidelige trafik på den del af den danske jernbane, der er udliciteret til GoCollective. Der har i længere tid været fremført utilfredshed fra flere sider med mange aflysninger på en del af GoCollectives strækninger, der primært er at finde i Midt- og Vestjylland, men også omfatter banen Odense-Svendborg. Ministeren vil af med GoCollective som operatør "før tid", og det går Transportministeriet nu i gang med at finde en konkret løsning på.

Det er ikke megen officiel information om sagen, der foreligger, og Transportministeriet ses f.eks. ikke at have udsendt en pressemeddelelse. Men tirsdag 16. september kunne TV MIDTVEST fortælle nyheden, efter at ministeren havde orienteret forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 om intentionen om at afvikle samarbejdet med GoCollective. GoCollective var onsdag indkaldt til møde i ministeriet om sagen.

Det er øjensynligt en forhandlet løsning, man går efter, hvor man ikke som sådan hæver kontrakten med GoCollective på grund af misligholdelse, men vil finde en mindelig løsning på at komme ud af den. Hensigten er, at DSB skal overtage trafikken, og at ministeriet vil købe det rullende materiel af GoCollective, hvorefter det kan anvendes af DSB.

Det er bl.a. problemer med at have nok køreklare tog, der har givet anledning til de mange aflysninger. Ifølge tidligere udtalelser fra GoCollective har dette også drejet sig om tredjeparters ydelser, man var afhængige af, og problemer med leveringen af visse komponenter til togene. Det må dog samtidig konstateres, at GoCollectives materielpark består af to typer tog - Alstom Lint og Siemens Desiro - som det godt kan lade sig gøre for Lokaltog henholdsvis Nordjyske Jernbaner at holde kørende, ligesom typerne er udbredte i Tyskland og kommer fra producenter, der stadig er aktive leverandører af jernbanemateriel. Ministeren har omvendt luftet den formodning, at GoCollective måske har budt for billigt på opgaven i sin tid.

Lokalpolitikere har i går og i dag udtrykt glæde over, at ministeren - som i øvrigt selv er valgt til Folketinget i Vestjyllands Storkreds - nu skrider til handling, men det står også klart, at det vil tage nogen tid, før trafikken kan overtages af DSB, og at det ikke bliver billigt. Derudover er det svært at få øje på, hvilke andre tog end GoCollectives nuværende, DSB vil kunne indsætte på strækningerne. Dog bliver der snart nogle ganske få Desiro-tog ledige fra Midtjyske Jernbaner, hvor nye batteritog kommer i drift. De ledige tog er søskende til de Desiro-tog, GoCollective nu bruger, og de kunne måske erhverves for at polstre puljen af driftsklare tog på strækningerne. DSB har i øvrigt ikke ønsket at udtale sig til pressen.

GoCollective offentliggjorde til gengæld tirsdag en udtalelse: "Vi har i dag modtaget udmeldingen fra Ministeren om vores fremtidige drift og kontraktforhold - det ærgrer os oprigtigt, men må respektere den politiske beslutning og gøre klar til de indkaldte forhandlinger," hedder det. Og senere: "Det, der er vores største fokus her og nu, er at passe på vores dedikerede medarbejdere, som hver dag gør alt for at sikre togdriften. I de mere end 20 år, vi med stort engagement har kørt tog i Danmark, har deres dedikerede indsats været vores største styrke. I morgen (onsdag 17. september, red.) er vi inviteret til et møde med Transportministeriet, hvor vi forventer at blive grundigt orienteret om sagen."

I det hele taget ser det ikke ud til, GoCollective fik megen mulighed for at forberede sig på udmeldingen. Internt blev medarbejderne i første omgang orienteret på mail med bl.a. disse ord:

Som mange af jer ved, har vi i det sidste halve år været i dialog med Transportministeriet omkring forhold vedrørende vores kontrakt og vilkår. Baggrunden for denne dialog er ændrede forudsætninger for at drive togdrift - herunder bl.a. et passagertab efter covid, forstyrrelser fra Banedanmark mv.

(...)

Når vi sender denne besked til jer, er det fordi, vi samtidig har erfaret, at ministeren forventes at gå på tv i aften med en meddelelse om, hvad der kommer til at ske. Og netop nu kan TV2 fortælle, at der er et politisk ønske om at gå i forhandlinger om fremtidens kontraktforhold mellem ministeriet og GoCollective.

Vi er i skrivende stund ikke orienteret direkte fra ministeriet om dette, men vi har grund til at antage, at det er sandsynligt. (...)

Lidt senere fulgte så en ny mail, der åbner således: "I dag har Transportministeren i medierne meddelt, at ministeriet ønsker at indlede forhandlinger med os om at overdrage vores togkontrakt til en anden operatør. Udmeldingen kom, nærmest før vi selv fik mulighed for at orientere jer (...)." Og lidt længere nede: "Ministeriet lægger op til en fredsommelig overdragelse, hvor driften skal fortsætte ufortrødent i hele overgangsperioden. (...) Det er begyndelsen på en længere proces, ikke en beslutning, der sker fra den ene dag til den anden."

GoCollectives nuværende kontrakt blev vundet før salget af den danske del af Arriva til kapitalfonden Mutares, som i foråret 2024 indførte GoCollective-navnet. Mere præcist blev kørslen under denne kontrakt indledt ved køreplansskiftet i december 2020, og den løber lidt over tre år endnu til december 2028 med mulighed for to års forlængelse. Før salget til Mutares var Arriva jerbaneoperatør i Danmark gennem 21 år. Trafikken for staten i Midt- og Vestjylland blev overtaget fra DSB i januar 2003, men allerede i sommeren 2002 overtog Arriva kørslen på lokalbanen Varde-Nr. Nebel for det daværende Ribe Amt. Det er i øvrigt uklart, om det også er hensigten, DSB skal overtage kørslen på denne strækning.

Arriva genvandt trafikken med virkning fra 2010 og altså igen fra 2020. Det sidste skete, inden Arrivas daværende ejer, Deutsche Bahn, helt stoppede med at byde på trafik i Danmark i en lang periode, da man ikke kunne investere mere, og imens man ledte efter en køber til aktiviteterne i en række forskellige lande. I samme periode skrumpede Arrivas danske busdrift meget i takt med forskellige kontrakters udløb, og det er årsagen til, at GoCollectives busser i øjeblikket ikke fylder så meget i gadebilledet, hvor man mest har noget kørsel i og omkring København og i Østjylland. Men efter Mutares overtagelse er tilbudsgivningen genoptaget, og GoCollective har vundet flere større kontrakter om buskørsel. Noget kan til gengæld også tyde på, at GoCollective går en fremtid i møde som hovedsageligt et busselskab, hvor jernbanedelen ellers de senere år har udgjort en forholdsvis stor del af GoCollectives danske forretning.

Kilder: TV MIDTVEST 16.09.25 (www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/gocollective-i-problemer-978fc); udtalelse fra GoCollective offentliggjort på GoCollective.dk 16.09.25; orienteringsmails sendt til alle medarbejdere i GoCollective 16.09.25