Myldretid

Menu

Nyheder

Hovedstadens Letbane på gaden: Prøvekørslerne er i gang

Af Thomas de Laine

Første prøvetur ved stop "Glostrup Nord, Hersted"
Letbanevogn 101 på første testkørsel er nået frem til stoppestedet "Glostrup Nord, Hersted", hvor der bl.a. skulle måles afstand mellem letbanevogn og perron. Foto: John Bodholdt Nielsen, 14. august 2024.

Hovedstadens Letbanes grønne vogntog har nu fået lov at komme uden for indhegningen. De seneste par uger har trafikanter på Ring 3 kunnet møde dem på gaden mellem kontrol- og vedligeholdelsescentret og Glostrup. Testkørslerne er nemlig gået i gang, alt imens der stadig arbejdes med de fysiske anlæg længere væk fra teststrækningen.

Den vigtige milepæl på rejsen frem mod åbning blev passeret i midten af august. Kort forinden var offentligheden blevet advaret om, at der nu blev tændt for strømmen i køreledningerne. Testkørslerne finder i første omgang sted mellem kontrol- og vedligeholdelsescentret, der ligger ved skæringen mellem Ring 3 og Ballerup Boulevard-Slotsherrensvej, og Glostrup station - en strækning på cirka 7,5 km eller godt en fjerdedel af den færdige letbanes samlede strækning. Det er også linjen ned til Glostrup, der i sensommeren 2024 fremstår mest færdigbygget.

Prøvekørslerne finder foreløbigt primært sted mandag-fredag mellem myldretiderne, men enkelte dage bliver der kørt til tidlig aften. Det er i første omgang kun et enkelt vogntog ad gangen, der er ude at køre, men det vil senere blive flere på samme tid. Ringvejens øvrige trafikanter skal dermed også være opmærksomme på de grønne vogntog, som er "nye i trafikken", men også - permanent - opfører sig lidt anderledes end andre trafikanter.

Letbanen skifter på en række lokaliteter mellem forskellige placeringer i gaden. På strækningen, hvor der nu prøvekøres, sker det flere gange. Fra kontrol- og vedligeholdelsescentret til Fabriksparken ligger sporene i reserveret areal i østsiden af ringvejen, hvorefter de skærer vognbanerne diagonalt til en ny placering i vestsiden, hvor de bliver til lidt nord for det store kryds med Hovedvejen i Glostrup. Herfra ligger sporene i midten af vejen til lidt nord for broen over Sydvestvej, hvor de går tilbage i østsiden, så banen kan komme ned til Glostrup station. På den fulde letbanestrækning er der endnu flere af denne type sidelæns skift. Desuden kører letbanevogntogene tværs over vognbanerne, når de skal ind og ud af kontrol- og vedligeholdelsescentret. Vognbanekrydsningerne er beskyttet af signalanlæg, men ikke desto mindre er letbanevogntogene og deres bevægelser noget nyt at forholde sig til for ringvejens øvrige trafikanter af alle slags. Der er da også opsat tavler flere steder langs strækningen, som advarer om prøvekørslerne, og Hovedstadens Letbane har via pressen og de sociale medier forsøgt at informere borgere og trafikanter om sagen.

Søndre Ringvej nord for Glostrup station
Søndre Ringvej mellem Hovedvejen og Glostrup station er et af de steder, hvor letbanen skærer Ringvejens vognbaner. På første prøvetur afventer letbanevognen krydsning, før den kan komme ned til stationen. Foto: John Bodholdt Nielsen, 14. august 2024.

Testkørslen afviger på forskellig vis fra den senere ordinære drift. Ikke mindst køres der indledningsvist langsommere. Vognenes kørsel på skinnerne og samspil med trafiksignaler skal bl.a. testes, og der skal opmåles forskellige ting, så som afstanden mellem toget og dets omgivelser. Forhold som døre, informationssystem, belysning og ventilation skal også prøves af - også mens der f.eks. holdes ved stoppested.

Den første vogn, der på denne måde rullede ud på selve ringvejen, blev nr. 101, altså meget symbolsk den første vogn i serien. Udkørsel fra kontrol- og vedligeholdelsescentret skete uden forudgående officiel annoncering onsdag 14. august kl. 13.50 - nogle timer senere end planlagt på grund af et teknisk problem, der viste sig samme morgen. Herefter gik det på jomfruturen særdeles stille og roligt, fordi man måtte være forsigtig, og der skulle måles forskellige ting undervejs. Vogntoget bevægede sig derfor kun med omtrent 5 km/t. Klokken var 15.01, før man ankom til stoppestedet "Glostrup Nord, Hersted" (cirka midtvejs mellem Fabriksparken og Gamle Landevej), og kl. 15.35 nåedes krydset ved Hovedvejen i Glostrup. Da vogntoget var fremme ved perronen på Glostrup station, sagde uret 15.53, men de omkring 20 medarbejdere fra Hovedstadens Letbane var glade, gav en klapsalve - og fik en is!

Hovedstadens Letbane vil i alt blive betjent af 29 Siemens Avenio-vogntog, som nummereres 101-129 (påskrifterne har formen "L3-1xx A" og "L3-1xx B" på henholdsvis A- og B-enden af vogntogene, som er dobbeltrettede). De første 14 vogntog var tilgået kontrol- og vedligeholdelsescentret, da prøvekørslerne begyndte - heraf var det seneste blevet leveret med særtransport samme dag. De resterende vogntog ankommer frem til åbningen, der er planlagt til 2025.

Bus 300S og letbanen side om side
I en periode på nok et års tid vil man på én gang kunne møde såvel busserne på linje 300S som letbanevognene på buslinjens afløser. Foto: John Bodholdt Nielsen, 14. august 2024.

Letbanens præcise åbningsdato er stadig ikke fastsat og afhænger ikke kun af de fysiske anlægs færdiggørelse, men også af godkendelsesprocesserne. De omfattende tilpasninger af busnettet med dertil hørende økonomiske konsekvenser har dog krævet en skiftedag at arbejde med, og den er fastsat til køreplansskiftet 14. december 2025. Dog vil linje 300S og 180/181 blive nedlagt samtidig med letbanens åbning, som antageligvis vil ligge forinden.

Kilder: Pressemeddelelse fra Hovedstadens Letbane 15.08.24; SN.dk 14.08.24; tidskronologi for observationer af første prøvekørsel 14.08.24, nedskrevet af John Bodholdt Nielsen